حجت‌الاسلام‌والمسلمین صمیمی: یکی از شاخصه‌های اسلام حسینی جایگاه ویژه رأی و بیعت مردم در حکمرانی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صمیمی:
یکی از شاخصه‌های اسلام حسینی جایگاه ویژه رأی و بیعت مردم در حکمرانی است
سومین نشست «حسینیه‌ی هنر» با حضور، عبدالله شاهینی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و هنرمندان استان در سالن اجتماعات حوزه هنری بوشهر برگزار شد
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹
کد خبر :  ۳۵۰۵۷۴
 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی صمیمی سخنانش را با موضوع اهمیت و ضرورت «مشارکت مردم در تصمیم‌گیری» بیان داشت و گفت: یکی از جلوه‌های برتر «اسلام حسینی» جایگاه ویژه مردم در تعیین سرنوشت و مشروعیت نظام الهی است.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر؛ حجت‌الاسلام صمیمی با اشاره به اینکه از ویژگی‌های حکومت اسلامی صداقت و راستی با مردم است اظهار داشت: حکومت‌داری بر مبنای مکتب اسلام در تراز رضایت‌مندی و مشارکت مردم است و اگر در حکومت اسلامی با آن‌ها خشک برخورد شود، مردم قلبشان نرم نخواهد شد و به دشمن گرایش می‌یابند.

صمیمی با برشمردن حکومت امام علی (ع) از دو رکن «الهی و مردمی» است بیان داشت: رکن مردمی زمامداری حضرت علی (ع) برگرفته از جنبه‌های الهی است و تمام سکنات ایشان در عرصه‌های حیات فردی، اجتماعی و سیاسی، ریشه در کرامت و منزلت انسان‌ها نزد ایشان می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به سخنان حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه افزود: در اسلام حسینی مردم جایگاه ویژه‌ای دارند، حضرت علی (ع) به مسلم تأکید می‌کند اگر مردم برای بیعت با من مجتمع شدند خبرم کن. بیعت زوری و از روی اجبار مطلقاً درحرکت امام وجود نداشته کما اینکه در اسلام علوی نیز چنین بوده، نه‌تنها در استقرار ولایت که در تداوم حکمرانی نیز مردم جایگاه ویژه‌ای دارند.

صمیمی افزود: حضرت امیر در ماجرای جمل، نامه‌ای به اهل بصره دارند و آن‌ها را در توصیه به بررسی می‌کنند آن‌هم در شرایط جنگی و درزمانی که خدا و مردم پشت علی ایستاده‌اند تا ولی جامعه شود ولی بازمی‌خواهد مردم همراهی کنند.

ایشان با اشاره نامه ۵۷ امیر مؤمنان اضافه کرد:«ان کنت مسیئا استعتبنی و ان کنت محسنا اعاننی»

«اگر از آرمان‌ها خروج کردم عتابم کنید و اگر در مسیر راستینم کمکم کنید»

وی یادآور شد: زمامداری امیر مؤمنان (ع) با مشارکت گسترده و اصرار و اشتیاق بی‌نظیر مردم در شکل بیعت همگانی و رأی اکثریت و آزادانه آن‌هم در ملا عام و در مسجد و توام با انتخابی آگاهانه و با درایت و بعد از اتمام‌حجت شکل می‌گیرد که استمرار این رفتارها در اندیشه سیاسی ایشان حکومت به‌مثابه تجلی حاکمیت خدا متعلق به مردم است.

صمیمی با اشاره به خصوصیات جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از مبانی دینی است اضافه کرد: مردم در تعیین سرنوشت خود در فرآیند تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی جایگاه ویژه‌ای دارند و با بهره‌گیری از مبانی آموزه‌های دینی سرنوشت خود را در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه در فراگیری تصمیم‌گیری سیاسی در ذیل حکومت، منتخب خودشان را رقم می‌زنند.

در بخش دوم مراسم «گفتگوی چالشی» توسط حاضرین در محفل همراه با پاسخ‌ توسط حجت‌الاسلام صمیمی در خصوص عدالت‌خواهی، روشنگری و تبیین اسلام مطرح گردید.

لازم به ذکر اینکه در این مراسم شاعر آیینی «محمدابراهیمی» و مداح عاشورایی «رسول دهقانی» به شعرخوانی و مداحی پرداختند و نقالی «حر بن یزید ریاحی» توسط هنرمند نوجوان «هستی قائدی» چهره برگزیده کشوری اجرا شد.

ارسال نظر