درکارگاه آهنگ دیگر؛

نکوداشت روز حافظ و تحلیل ساخت شکنی در شعر بررسی شد

نکوداشت روز حافظ و تحلیل ساخت شکنی در شعر بررسی شد
یکصدو هفتادو دومین کارگاه شعر «آهنگ دیگر» با محوریت گرامیداشت قله غزل فارسی حافظ شیرازی و ساخت شکنی در ادبیات معاصر، با حضور شاعران و ادب دوستان در حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر :  ۳۵۱۰۷۶

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، جایگاه رفیع حضرت حافظ در شعر ادبیات هزاره فارسی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

دبیر کارگاه آهنگ دیگر نخست با تبریک نکوداشت روز حافظ گفت: بیستم مهرماه، قرین و همنیشن نام شاعری است سترگ که مهرش در عمق جان تمام پارسی‌زبانان نشسته و شعرش بر زبان شکرین ایشان جاری است؛ شاعری که متعلق به همه‌ اعصار و محبوب همه‌ی اقشار است.

غلامرضا ابراهیمی با بیان جایگاه رفیع خواجه اهل راز عنوان کرد: حافظ و غزلیاتش اگر شهره‌‌ آفاق اند، اما او و کلام گوهرینش آن‌چنان‌که شایسته قله‌نشینی اوست، شناخته نشده‌اند.

ایشان اضافه کرد: حافظ ستاره‌ی بی‌یدیل شعر پارسی ست و پشت سر تمام غزل‌هایش، قرآن در دل خانه‌های بسیاری نشانده؛ اما عدم اهتمام به معرفی جامع این شاعر حکیم و عارف و مصلح اجتماعی اشعارش را دستمایه‌ی سطحی‌نگری کرده و گاهی شخصیت او را از حکیمی عالم به رندی میکده‌گزین یا فال‌گویی عزلت‌نشین تنزل داده است.

ابراهیمی افزود: غزل حافظ واجد صفات برجسته‌‌ای است که او را از سایرین ممتاز می کند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به «جهان‌وطنی اندیشه، عاطفه‌ی غنی، شورآفرینی واژگان، قدرت تصویرسازی، مضمون پروری، معماری واژگان، گوش‌نوازی کلمات، معانی رمزگونه، صید مروارید در دریای اندیشه، ساحت‌های‌ تازه بیانی و...» اشاره کرد.

دبیر کارگاه در ادامه به موضوع «ساخت‌ شکنی در شعر» پرداخت و گفت: ساخت‌شکنی از مفاهیمی است که نخستین بار توسط «دریدا» وارد عرصه ادبیات شد که در مفهوم مبارزه با تقابل های دوگانه سنتی، مرکز زدایی، تعویق و غیاب و تلاش برای تاویل‌معنایی به‌کار می‌رود.

شاعر و منتقد هم استانی اظهار داشت: در متون گذشته همواره به دنبال قطعیت معنا، سخن محوری و ارجاعات برون متنی بودیم، اما ساخت‌شکنی تلاش می‌کند صدای مقتدر در متن را به حاشیه برانند.

ابراهیمی اضافه کرد: هدف نهایی ساخت شکنی، مبارزه با مرکز گرایی و معناهای واحد و تلاش برای رهنمون‌سازی متن به تکثر معنایی (چون شعر حافظ) جهت التذاذ جهان اندیشه و مخاطب اوست.

 در بخش دوم جلسه بعد از معرفی منابع بکر آموزشی توسط دبیر کارگاه آقای حبیب‌سیروس هایکو‌سرای بوشهری مطالبی بکر زیبا با محوریت استعاره در هایکو ارائه داد.

در ادامه به نقد غزلی از پیمان عباسی و دلسروده‌‌ی سپید بهراد باغبانی نیک از اعضای فعال کارگاه آهنگ دیگر، پرداخته شد.

در پایان هر یک از شاعران هم استانی «محمد مرادی، محمد مظفری، علیرضا کاشف، محمد امینی، محمد صالح منصوری، خداداد زهی، محمد احمدی، پیمان عباسی، فرخنده شهابی و ملکه میرزا زاده» آخرین اشعار خود را در قالب‌های کلاسیک، نو و گویشی قرائت کردند.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر دوشنبه هرهفته، ساعت۱۷:۳۰ درحوزه هنری استان بوشهر، میزبان شاعران و ادب دوستان است

ارسال نظر