«نکوداشت فردوسی در شعر فارسی »در کارگاه آهنگ دیگر حوزه هنری استان بوشهر

«نکوداشت فردوسی در شعر فارسی »در کارگاه آهنگ دیگر حوزه هنری استان بوشهر
صدو پنجاه و نهمین کارگاه شعر آهنگ دیگر با محوریت« بررسی جایگاه شعر فردوسی» با حضور شاعران و ادب دوستان در گالری حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸
کد خبر :  ۳۵۰۴۲۷

دبیر کارگاه نخست با اشاره به مقام رفیع فردوسی در زبان فارسی بیان داشت:فردوسی یگانه شاعر ایرانی است که بیشترین خدمت به زبان فارسی کرده و پس از هزار سال شهرت خود را حفظ نموده است.

غلامرضا ابراهیمی درباره گسترش شاهنامه در جهان گفت :شاهنامه تنها اثری است که در جایگاه عظیمی در بین همه اقوام و ملل قرار گرفته و هر سال، ترجمه آن به زبان های زنده دنیا تجدید چاپ می شود.

وی خاطرنشان کرد: فردوسی در شاهنامه، فرهنگ ایران پیشا اسلام را با فرهنگ ایران پیوند داده‌است. او از آیین‌های ایران باستان همچون زروانی، مهرپرستی و مزدیستا» اثر پذیرفته، هرچند پاره‌ای از پژوهشگران سرچشمه این اثرپذیری‌ها را بن‌مایه‌های کار فردوسی می‌دانند.

ابراهیمی با تاکید بر اهمیت خردورزی در فردوسی اضافه کرد : فردوسی خرد را سرچشمه و سرمایه همه خوبی ها می داند . او بر این باور است که آدمی با خرد ، نیک و بد را از یکدیگر باز می شناسد و از این راه به نیک بختی این جهان ورستگاری آن جهان می رسد .

شاعر و منتقد بوشهری افزود: فردوسی وقتی اثر خود را پی‌افکند که ایران اسیر استیلای بیگانگان‌ بود ، لذا توانست زبان بیگانه را از تمام محافل و مکاتبات دیوانی و تألیفات علمی به دور براند و زبان فارسی را رسماً به کرسی خودش بنشاند.

حسین منصوری با اشاره جهان‌بینی حکیم فردوسی گفت: فردوسی از خاندان‌ اصیل ایرانی بود که به فرهنگ سرزمین خود عشق می ورزید. در قرون نخستین به نام دین ستم بیش از حد به ایرانیان که مردمی با پیشینه فرهنگی بودند، اعمال می شد، لذا این اعتراض به گونه‌های مختلف جلوه آرایی کرد.

نویسنده و پژوهشگر بوشهری  ادامه داد : قیام‌های فرهنگی شعوبیه و حرکت کسانی چون بابک خرمدین از

جمله‌ی قیام‌ها علیه تازیان است. مبارزه ایرانیان با فرمانروایان تازی از دوره یعقوب لیث شروع شد.

منصوری با توجه به ناملایمات سلطان محمود در باره فردوسی و رنج شاهنامه بیان داشت:

شاهنامه بعد از پیشکش به شاه غزنوی بنا به دلایل زیر از طرف سلطان محمود رد شد: اول آنکه آنگونه که دیگران او را ستایش کرده بودند در اثر فردوسی دیده نمی شد و دوم اینکه فردوسی شیعه مذهب و محمود سنی متعصب بود . سوم اینکه فردوسی بر ترکان مهاجم(که اجداد محمود بودند) تاخته بود.

در این محفل هر یک از شاعران هم استانی علیرضا کاشف، محمد امینی، پیمان عباسی، محمد صالح منصوری، بهنام هنری، ابوالفضل محمدی، فتح الله خلیل‌نژاد، زهرا تعجب، باران تمیمی ،دریا افکار آزاد ، هاجر خواجه و مهرناز میرزا زاده » آخرین سروده‌های خود را قرائت‌ کردند.

لازم به ذکر اینکه کارگاه شعر آهنگ دیگر دوشنبه ها هر هفته ساعت 17 در حوزه هنری میزبان شاعران و ادب دوستان خواهد بود .  

ارسال نظر