به همت آفرینش های ادبی ؛

« عصر شعر انتفاضه» به مناسبت شهادت سیدحسن‌ نصرالله در حوزه هنری بوشهر برگزار شد

« عصر شعر انتفاضه» به مناسبت شهادت سیدحسن‌ نصرالله در حوزه هنری بوشهر برگزار شد
«سنگ و کودک» در شعر انتفاضه محور اصلی شعر شاعران قرار گرفته است.
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵
کد خبر :  ۳۵۰۹۶۳

 به گزارش روابط‌ عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر، دبیر کارگاه نخست با تسلیت شهادت مجاهد نستوه دبیر کل حزب‌الله لبنان « سید حسن‌ نصرالله» توسط رژیم اشغالگر اسراییل، به بررسی جریان شعر انتفاضه پرداخت و گفت: وجود دین و قبله مشترک و مهم‌تر از آن اشغال فلسطین و حمله ددمنشانه اسراییل به مردم غزه و جنوب لبنان ، نظرگاه دینی و اجتماعی ملت ایران را در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و لبنان محکم و‌ پویا نگه داشته است.

غلامرضا ابراهیمی با تعریفی از«انتفاضه»عنوان کرد: انتفاضه در معنای لغوی به معنای «حرکت‌دادن چیزی برای ریختن غبار» است و در اصطلاح رایج امروزی به «نهضت انقلابی مردم فلسطین و جنبش‌های مقاومت اسلامی » اطلاق می‌شود که با واژگانی چون« قیام، شورش ، طغیان ، مقاومت و...» همراه است. 

وی با اشاره به جریان شعر انتفاضه بیان داشت: شعر انتفاضه با برداشتن علم ستیز توسط شاعران مبارز و آزادی‌خواه عرب ، همواره بارقه‌ی امید را به دل‌های ادیبان و شاعران تاباند و تصویر مجسم «انقلاب سنگ» را در اذهان کلمات زنده کرد.   

ایشان با اشاره به مفاهیم کلیدی شعر انتفاضه خاطرنشان کرد: «سنگ و کودک»  در شعر انتفاضه محور اصلی شعر شاعران قرار گرفت؛ به طوری‌که تعابیر درخشان « کودکان‌سجّیل » و « مرغان‌سنگ‌انداز» دستاورد همین مفاهیم بلند آسمانی است.

ابراهیمی«بیداری و دشمن‌ ستیزی» را ستون استوار شعر انتفاضه دانست و گفت: رود جاری شعر انتفاضه همواره با  « بیداری» و «مقاومت» جوشان و جاری است که با بهره‌گیری از روح پر شور حماسه در شعر شاعران آزادی‌خواه چون «محمود درویش» و «سمیح‌ القاسم»، «نزار قبانی» ،«احمد مطر» و... طنین انداز است.

شاعر و منتقد هم بوشهری اضافه کرد: امروز شعر انتفاضه «مرزها» را در نوردیده و در اقصی نقاط سرزمین‌های اسلامی از جمله در شعر شاعران ایران ، عراق و افغانستان و پاکستان با چشم‌اندازی تازه همراه است؛ که برگزاری شب شعرها و جشنواره‌های متعدد با محور «شعر مقاومت، شعر قدس، شعر بیداری اسلامی و...»  نشان از بالندگی و سرزندگی جریان شعر انتفاضه در جهان است.

 لازم به ذکر اینکه در این جلسه هر یک ازشاعران‌ استان‌بوشهر فرح راورد شیری ، مریم شیخیونی،محمد امینی، حبیب سیروس، محمد ابراهیمی ، محمد صالح منصوری،مسعودعرب زاده،امیرحسین بازیاری و ملکه میرزاده آخرین سروده‌های خود را قرائت کردند. 
 پایان بخش کارگاه با رباعیاتی زیبا از غلامرضاابراهیمی شاعر آیینی استان، درباره مجاهد شهید سید حسن نصرالله همراه بود.

ارسال نظر