در کارگاه شعر حوزه هنری بوشهر؛

«مکتب پدیدارشناسی و کارکرد آن»بررسی شد

«مکتب پدیدارشناسی و کارکرد آن»بررسی شد
یکصدو هفتادو یکمین کارگاه شعر «آهنگ دیگر» با حضور و استقبال شاعران و ادب دوستان در حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸
کد خبر :  ۳۵۱۰۴۹

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، در این کارگاه پدیدارشناسی و کارکرد آن «مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

دبیر کارگاه آهنگ دیگر نخست با اشاره به پیشینه مکتب ژنو» در ادبیات جهان گفت: مکتب ژنو در دهه ۱۹۵۰ بنا برنظریات پدیدارشناختی « هوسرل» پی‌ریزی شد. این مکتب با آثار بزرگانی چون «ژرژپوله‌ بلژیکی، ژان‌پی‌یر ریشار فرانسوی و ژان‌ژاک روسوی سویسی» به عرصۀ نقد ادبی روی‌ نهاد.

غلامرضا ابراهیمی عنوان کرد: پدیدار شناسی به‌جای پدیده‌های عینی و ابژه‌ها، پدیدارها و سوبژه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ در واقع در پدیدارشناسی جهان و پدیده‌های بیرونی مدنظر نیست، بلکه نویسنده به خلق جهانی تازه و تجربه‌گرا که ساخته ذهن شاعرانۀ اوست، می‌پردازد.

وی اضافه کرد: با توجه به مکتب پدیدارشناسی، زندگی‌نامه نویسنده و محبوبیت و زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کند، بی‌اهمیت و ارجاع «بیرون‌متنی» محسوب می‌شود؛ بلکه آنچه اهمیت دارد ارجاع «درون‌متنی» و آگاهی نویسنده بوده که بی‌تاریخ، یگانه و استعلایی است.

ایشان خاطرنشان کرد: از دیدگاه هوسرل ما همواره شاهد دو «مَن» با عنوان «شناسا» و «نویسا» هستیم؛ که با توجه به رهیافت‌های نشانه‌شناسی و معناشناسی، فهم نویسنده و شعور خواننده را به هم گره می‌زند.

شاعر و منتقد هم استانی اضافه کرد: در متن ادبی خواننده نمی‌تواند به پدیده‌های متن آن‌طور که هستند آگاه شود، اما می‌تواند با نشانه‌ها، پدیدارها و موتیف‌های متن آشنا گردد و صدای نویسنده را بشنود.

ابراهیمی با اشاره به «کارکرد نظریه پدیدار شناسی» گفت: در پدیدارشناسی مجموعه‌ای از دال‌‌های زبانی و غیر زبانی ما را به سوی مدلول‌‌ها رهنمون می‌سازند؛ خواننده از راه نشانه‌شناسی، به ساحت گسترده معنا راه پیدا می‌کند.

دبیر کارگاه آهنگ دیگر اضافه کرد: تفاوت عمده پدیدارشناسی نوین«با «پدیدارشناسی سنتی» در این است که در پدیدارشناسی نوین، از ظاهر پدیده‌ها به درون آن‌ها راه نمی‌جوییم، اما در سنتی و عرفانی خواننده ظاهر را آیینه‌نمای حقیقت باطن دانسته و از دریچه بیرون به واقعیت برون نظر افکنده و به ادراک و التذاذ معنا می‌رسیم.

در بخش دوم جلسه، بعد از معرفی منابع آموزشی از شعر ایران و جهان و استان بوشهر به نقد و تحلیل شعری سپید اثر «بهراد باغبانی‌نیک» پرداخته شد؛ که در کنار روایت‌مندی، برخورد تازه با زبان، از فرم و ساختار، عیینت‌گرایی و وحدت انداموار در متن اشاره شد.

در پایان کارگاه هر یک از شاعران هم استانی «حبیب سیروس، محمد مطفری، علیرضا کاشف، محمد امینی، محمد صالح منصوری، خداداد زهی، فتح‌الله خلیل نژاد، محمد احمدی، پیمان عباسی، مریم شیخیونی، باران تمیمی، هاجر خواجه و ملکه میرزا زاده» آخرین اشعار خود را قرائت کردند و در مورد آنان به تحلیل و بررسی نشستند.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر دوشنبه هرهفته، ساعت17:30 درحوزه هنری استان بوشهر، میزبان شاعران و ادب دوستان است.

ارسال نظر