فصل های مشترک کتاب سرخ ادبیات عاشورا در کارگاه شعر بررسی شد

فصل های مشترک کتاب سرخ ادبیات عاشورا در کارگاه شعر بررسی شد
یکصدو شصت‌و پنجمین کارگاه شعر «آهنگ دیگر» با حضور شاعران بوشهر و تنگستان، در حوزه هنری استان بوشهر تشکیل گردید
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر :  ۳۵۰۶۳۴

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر، دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) ضمن خیر مقدم به شاعران مهمان، نخست از  اهمیت شعر عاشورایی و جایگاه آن سخن گفت.

غلامرضا ابراهیمی با پرداختن به مولف های «شعر عاشورایی» عنوان کرد: ظلم ستیزی، عدالت خواهی و آزاد خواهی «سه فصل مشترک» کتاب سرخ ادبیات عاشورا است که شاعران ما با برخورداری از تعهد و پشتوانه دینی می توانند به این چشم انداز رفیع دست یابند.

وی در ادامه مباحث بنیادین شعر به  همنشینی و جانشینی از مباحث عمیق «نشانه شناسی» سوسور، تئوریسین و زبانشناس برجسته ی فرانسوی است که شاکله و ساختار زبان را تشکیل می دهد.

ابراهیمی اضافه کرد: به اعتقاد سوسور در زبان دو نوع پیوند همنشینی و جانشینی وجود دارد که کل نظام زبان را در بر می گیرد.

در سیستم «همنشینی» با چیده شدن یا مجاورت کلمات و نشانه ها، سطر یا جمله به ساختار معنایی می رسد.

وی ادامه داد: در سیستم همنشینی، کلمات با توجه به چینش و معماری در کنار یکدیگر، نقش و رسالت ویژه پیدا کرده و نظام دال و مدلولی را رقم می‌زنند؛ که «مجاز» در شعر و داستان از خاصیت های مهم محور همنشینی محسوب می شود.

 شاعر و منتقد هم استانی با اشاره به سیستم «جانشینی» در ادبیات عنوان نمود: در محور جانشینی کلمات در ساختار متن، به جای یکدیگر، به کار رفته و تاویل معنایی را ترسیم می کنند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در موضوع جانشینی، معمولاً برای اشاره به موضوعی خود آن موضوع را مطرح نمی‌کنیم بلکه با خلق استعاره، کارکرد نشانه شناسی جهت رسیدن به تاویل معنایی و ساختار و هویت شعر شکل می گیرد.

در ادامه جلسه، نقدو بررسی مثنوی حماسی از سید حسن شجاع درباره شهید اسماعیل هنیه پرداخته شد.

همچنین شعری سپید بهراد باغبانی نیک از بوشهر و غزلی از سکینه ماحوزی شاعر مهمان اهرم تنگستان از

مورد نقد و تحلیل قرار گرفت.

در پایان هر یک از شاعران استان یدالله مظفری، محمد مرادی، محمد امینی، محمد ابراهیمی، پیمان عباسی، فتح‌الله‌ خلیل‌نژاد، مریم شیخیونی، زهرا تعجب، فرح راورد‌شیری، الناز رشیدی، نرجس غلامی و مهرناز میرزازاده، یوسف بهزادی آخرین سروده های خود را قرائت کردند.

ارسال نظر