کارگاه شعر حوزه هنری استان با حضور شاعران بوشهر و برازجان برگزار شد

کارگاه شعر حوزه هنری استان با حضور شاعران بوشهر و برازجان برگزار شد
یکصدو شصت‌و چهارمین کارگاه شعر «آهنگ دیگر» با حضور شاعران بوشهر و انجمن شعر دیدگاه برازجان، در عصر دوشنبه یکم مردادماه ۱۴۰۳ در حوزه هنری استان بوشهر برگزار گردید
چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
کد خبر :  ۳۵۰۵۳۶
 

یکصدو شصت‌و چهارمین کارگاه شعر «آهنگ دیگر» با حضور شاعران بوشهر و انجمن شعر دیدگاه برازجان، در عصر دوشنبه یکم مردادماه ۱۴۰۳ در حوزه هنری استان بوشهر برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر ، دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر نخست با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت سید الشهدا (ع) ضمن خیر مقدم به شاعران مهمان نخست از دگردیسی نگاه ادبی و چشم‌انداز نشست‌های مشترک ادبی جهت نقد آثار و تبادل تجربیات شاعران استان سخن گفت.

غلامرضا ابراهیمی با پرداختن به مقوله « مرگ مولف» در حوزه نقد ادبی عنوان کرد : یکی از مهم‌ترین چالش‌های جلسات ادبی، موضوع اصالت « متن‌گرایی» و توجه به مرگ مولف است.

بدین معنا که بجای توجه به قصد نویسنده ،تاریخچه زندگی و دخالت وی در خوانش و تفسیر اثر ، باید به اصالت را به« زبان کلام» داد و پدید آورنده را از متن جدا کرد.

ایشان خاطرنشان کرد: مقوله مرگ مولف از مهمترین نظریات «رولان‌ بارت» منتقد ادبی و نظریه پرداز فرانسوی است. ایشان در مقالات خود به مخالفت با «روش سنتی» جهت خوانش و نقد آثار ادبی بر اساس جنبه‌های مختلف هویت نویسنده اعم از اعتقادات سیاسی، تاریخی، محیطی ، قومی و روانشناختی پرداخته و رسیدن به کشف و تاویل و التذاد نوشته‌ها را توسط خواننده اصل می‌داند.

ابراهیمی با تاکید به عدم دخالت نویسنده در متن ادامه داد: خواننده باید نوشته ادبی را از خالق آن جدا کند تا بتواند نوشته را از استبداد تفسیری آزاد سازد.

شاعر و منتقد هم استانی افزود : هر نوشته حاوی چندین لایه و بافت معنایی مرتبط است که توسط خواننده کشف و آشکار می گردد.

وی اضافه کرد : صاحب اثر می بایست تمام اندیشه های خود را به طور زلال و شفاف توام با بلاغت تصویر در اثر هنری بگنجاند تا برای درک معنای مولود ذهنی، نیازی به ضمیمه و سنجاق کردن مولف در متن ادبی نباشد.

در ادامه جلسه ، بعد از معرفی منابع آموزشی ، سه غزل عاشورایی از دانیال زارع و محمد ابراهیمی از بوشهر و فریبا جلالیان شاعر مهمان از برازجان پرداخته شد . همچنین دو شعر سپید از بهراد باغبانی نیک و مریم شیخیونی مورد نقد و تحلیل قرار گرفت.

در پایان هر یک از شاعران استان ، سبحان زنگی ، دریا افکار آزاد ، نرگس اسمعیلی ، فرخنده شهابی ، هاجر خواجه ، مهرناز میرزاده و مسعود عرب زاده (از کارگاه شعر حوزه هنری بوشهر) و فریبا جلالیان ، فرح عباسی و رویا اقلیما ( از انجمن شعر دیدگاه برازجان ) آخرین سروده های خود را قرائت کردند .

این کارگاه با تبادل اندیشه‌های شاعران بوشهر و برازجان در مورد ادبیات عاشورایی و نقد و تحلیل آثار راس ساعت ۱۹:۳۰ به پایان رسید.

ارسال نظر