به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، شاعر و پژوهشگر هم استانی گفت: شعر انقلاب اسلامی همچون خود انقلاب سیال، فراگیر و نا ایستاست. شعر انقلاب به آرمانها و ارزشهای متعالی و مشترک انسانی در همه عالم پایبند و متعهد است.
دکتر مجید عابدی افزود: آنچه را که شعر انقلاب اسلامی در حیطه وسیع نشانهمندی خود برجستهتر می کند، ارزشهای پذیرفته شده دین و خرد و عاطفه تمام آزادگان عالم است.
وی با تقسیم بندی شعر انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: از منظر تاریخی، شعر انقلاب تا کنون سه مرحله را پشت سر گذاشته است، نخست مرحله فخامت، که مستقیماً زیر سایه ارزشهای متعالی و عام انسانی آفریده شده و همچون شعر مشروطه، تغزل و حماسه ای پنهان را درخود دارد. شهریار، مشفق کاشانی، محمود شاهرخی و صفا لاهوتی در متن این مرحله بودند که در پرداختن به مفاهیم انقلاب اسلامی متأثر از شاعران دوران مشروطیت با زبان ساده و بی پیرایه در کار سرودن بودند.
عابدی با اشاره به مرحله دوم شعر انقلاب اضافه کرد: در کنار نسل اول انقلاب، طیف شاعرانی ظهور کردند که سعی داشتند با چاشنی حماسه، زبان شعر را نو کنند و شور انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را بر محمل تعابیر و تصاویری تازه استوار سازند؛ چهره شاخص این دوره نصرالله مردانی بود که با وجود آفرینش آثاری اثرگذار، توفیق خلق و تثبیت ژانر خاصی برای شعر انقلاب اسلامی پیدا نکردند.
وی با اشاره به دوره سوم شعر انقلاب تصریح کرد: در این دوره با ظهور شاعرانی چون قیصر امین پور، سیدحسن حسینی، سلمان هراتی، علیرضا قزوه، علی معلم، سهیل محمودی، یوسفعلی میرشکاک و ساعد باقری و... طرح و پیرنگ شعر انقلاب اسلامی نمایان و تاحد زیادی روشن شد؛ لازم به ذکر اینکه شعر نسل قیصر تاکنون هم طراوت و پویایی خود را نگاه داشته و جوانترهای این حوزه همچنان بر پایه ساختار زبانی و فنی پی ریخته آن نسل، در این حوزه آفرینشگرند.
شاعر و مدرس دانشگاه افزود: از عوامل اصلی شتاب گرفتن شعر انقلاب اسلامی در صورت و معنا، انتشار سروده های امام خمینی (ره) و نیز اقبال مقام معظم رهبری به شعر و انعکاس روشن انقلاب و دفاع مقدس بود.
عابدی با توصیف مختصات شعر حضرت امام (ره) افزود: اگرچه شعر امام به لحاظ زیبایی شناسی و شاخص های هنری، بیشتر بازتاب شور عارفانه و خلسه های معنوی ایشان را داشت، اما زمینهساز اقبال شاعران جوان و موفق انقلاب، به مفاهیم و مضامین عارفانه و عاشقانه و ساختن تصاویر و تعابیری ناب برای ارائه جلوه های ارزش هایی چون شهید، شهادت و مناجاتهای عاشقانه رزمندگان شد.
در بخش دوم این محفل ادبی، دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر با نقد و تحلیل شعری از بهراد باغبانی نیک گفت: در این شعر مولف، دغدغه اندیشه و زبان را در راس کار خود قرار داده و از روایت و تصویر ، جهت زیبایی شناسی اثر خود بهره برده است.
غلامرضا ابراهیمی با اشاره به پوست اندازی و دگردیسی در اشعار شاعر افزود: در این اثر با نوعی افق دید تازه و هنجارگریری شاعرانه مواجه هستیم، که شاعر سعی در متفاوت نویسی در حوزه شعر سپید دارد.
ابراهیمی افزود: توجه به فرم، روایتمندی، جزیینگری و دکلماسیون طبیعی گفتار از مولفه های شعر باغبانی است که خبر از افق روشن شعر ایشان میدهد.
شاعر و پژوهشگر هم استانی نیز با اشاره به شعری گویشی از محمد ابراهیمی افزود: توجه به اصالت واژگان، سیالیت زبان ، انعکاس فرهنگ بومی و طنزی دلگشا از ویژگی های شعر ایشان است.
عابدی ادامه داد: با دقت نظر و وسواس در چینش و معماری واژگان و سعی در عینیتر کردن تصاویر ، آینده خوبی برای این شاعر محلی سرای هم استانی رقم خواهد کرد.
در ادامه کارگاه هریک از شاعران هم استانی علی حسین جمالی، محمد مرادی ، خداداد علامی، محمد امینی، فتحالله خلیل نژاد، سعیده سلیمی به قرائت آخرین سروده های خود پرداختند و پیرامون اشعار به نقد و تحلیل نشستند.
پایان بخش کارگاه، اجرای زیبا و هنرمندانه، دانش آموز نوجوان آتوسا شریفی زاهد بود، که با دکلمه غزل هایی از حافظ و سعدی، شوری دوچندان به حضّار بخشید.