به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، منتقد حوزه هنری در رابطه با این نمایش گفت: "هفت عصر هفتم پائیز" از زاویه دید همرزم، رفیق و مرید محمد جهانآرا فرمانده شهید در مقاوت خرمشهر و آبادان روایت میشود. غلامعلی فخار دوست محمد جهانآرا، با وجود گذشت ده سال نمیتواند خاطرات و رد حضور وی را در زندگی و اعتقادات خود حذف کند.
جواد متین افزود: در "هفت عصر هفتم پائیز" با جهانی روبرو هستیم که قصد دارد بر نظام اعتقادی و احساسی و دیگر وجوه شخصیتهای تاثیر گذار در رویدادهای مهم اجتماعی و تاریخی دلالت کند. هواپیمای محمد جهانآرا ساعت هفت عصر هفتم پائیز سقوط میکند و این حادثه منجر به شهادت وی میشود.
متین ادامه داد: این همه هفت در نام این نمایش از قدسی بودن این حادثه و شخصیت اصلیاش نشان دارد. در طراحی صحنه نیز نمایش ساکن را بر لاشههای همان هواپیما و میان تلی از نامههای جهانآرا به همسرش شاهد هستیم. این موضوع نیز دلالت بر این دارد که قهرمان داستان ما و مرد جنگی نمایش علیرغم اینکه عاشق همسرش بوده ولی راهی الهی را انتخاب کرده و به شهادت رسیده است.
وی با اشاره به بازیگران بیان کرد: شخصیتهایی سیاه و سفید بدون پشتوانه و شناسنامه و خالی از عناصر عالی شخصیت پردازی ویژگی بارز شخصیتهای این نمایش است. به همین دلیل نه تنها باور پذیر نبوده بلکه توسط مخاطب پس زده میشود.
متین با اشاره به کارگردان این نمایش اظهار داشت: این اثر در ارائه تصویر مناسب از بازماندگان هشت سال دفاع مقدس الکن و ضعیف عمل میکند و می توان گفت انگار با عدم شناخت مناسب از این موضوع دین خود را نتوانسته به شهادت محمد جهانآرا ادا کند.
وی افزود: تعویض صحنههای زیاد و بدون دلیل و خوانده شدن بخشی از نامه ها با صدای محسن بهرامی در تاریکی میان صحنهها و طویل بودن این جابجایی ها از دیگر نقاط ضعف اثر بشمار میرود و به ایوب آقاخانی در تولید و اجرای نمایش "هفت عصر هفتم پائیز" نمره خوبی نمیتوان داد و باید گفت جنگ و رویدادهای اجتماعی مهم این کشور نیاز به پرداخت با شهامتتر و با شناخت بهتری دارد.