دوازدهمین کارگاه شعر "آهنگ دیگر" در بوشهر برگزار شد‌

دوازدهمین کارگاه شعر
دوازدهمین نشست تخصصی شعر به بررسی "فرم و موسیقی" در ادبیات معاصر پرداخت.
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
کد خبر :  ۴۱۲۴۹

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، دبیر کارگاه نخست با تأکید بر شاکله های شعر امروز به تعریفی از" فُرم" پرداخت و گفت: به مجموعه‌ی عناصری که بافت و ساختار ادبی را تشکیل می دهند "فُرم یا شکل" می‌گویند.

غلامرضا ابراهیمی با تاکید بر نقش کلیدی فرم در شکل‌گیری یک اثر ادبی، افزود: عناصری برجسته نظیر وزن، قافیه، قالب، صور خیال و آرایه‌های بدیعی جزء فرم محسوب می‌شوند، مشروط به اینکه هر از این اجزاء در ساختار یک اثر نقش اثرگذار داشته باشند.

وی ادامه داد: هر عنصری که در کُلّ نظام سیستم، وظیفه و کُنشی را در حرکت رو به جلو اثر ادبی به‌ عهده دارد، فرم محسوب می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اهمیت زبان ادبی خاطرنشان کرد: ادبیات صرفا‍ً یک مسئله‌ زبانی است، لذا زبان ادبی یکی از انواع زبان‌هاست که باید به آن از منظر زبان‌شناسی نگریست.

وی در ادامه به بیان "انواع فرم در شعر" پرداخت و گفت:  فرم بیرونی ناظر بر نمایش صامت و مصوت‌ها، طنین آواها، انواع جناس، تکرار و صنایع لفظی است که صورت‌بندی یک اثر را متبلور می‌کند.

ابراهیمی با تأکید بر ظرفیت زیبا شناسی"فرم درونی" افزود: در شعر نوگرای امروز، اصل بر هارمونی و وحدت سطرها و بندها است و شاعرانی که دارای ذهنی شکل یافته‌اند، به این هماهنگی دست خواهند یافت.

دبیر کارگاه در بخشی دیگر از سخنانش به "بررسی موسیقی" و نقش آن در شعر پرداخت و گفت: یکی از مولفه‌های اصیل شعر گوش‌نواز بودن آن است و موسیقی رهاوردِ تکرار صامت و مصوت‌ها، آواها و جادوی مجاورت کلام است.

وی با اشاره به انواع موسیقی افزود: شاعر امروز باید با بهره‌گیری از موسیقی بیرونی، کناری، درونی و معنوی در جلوه آرایی کلام بکوشد تا سخنش را به بلیغ ترین وجه ادبی بیاراید.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به اشعاری از "حافظ و مولانا، حسین منزوی و هوشنگ ابتهاج" به تبیین جایگاه موسیقی در شعر فارسی پرداخت.

دبیر کارگاه با بررسی شعری سپید از "سعیده سلیمی" افزود: "بومی‌گرایی، روایت مندی، عینیت گرایی و رفتار تازه با فرم و ساختار" از ویژگی‌های چشم نوازی بود که در اشعار این شاعر به چشم می خورد.

ابراهیمی همچنین به "اهتمام بیشتر به تکثر متن" در شعر سلیمی اشاره کرد و گفت: خالق این اثر می‌توانست با تقویت اندیشه و حذف گزاره های سطحی، به هم ذات پنداری، تکثر متن و ارتباط بیشتر به مخاطب کمک کند.

در پایان این کارگاه، هریک از شاعران هم استانی اسدالله حمیدی، علی حسین جمالی، بهراد باغبانی نیک، محمد ابراهیمی، علیرضا کاشف، محمد امینی، خداداد علامی و مجتبی گرگوری مطلق و نیز خانم ها زهرا تعجب، سمیه تمیمی، نرگس اسماعیلی، فخرالسادات تقی زاده، فاطمه محبی زاده، الناز رشیدی، فاطمه مرادی و پریسا قمری آخرین سروده های خود را درباره موضوعات "عاشورا، اربعین و... " قرائت کردند.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر ،‌ دوشنبه هر هفته، ساعت ۱۷ در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر میزبان شاعران و ادب دوستان است.

 

 

 

 

 

ارسال نظر