یازهمین کارگاه شعر حوزه هنری بوشهر برگزار شد

یازهمین کارگاه شعر حوزه هنری بوشهر برگزار شد
در یازدهمین کارگاه شعر آهنگ دیگر " شعر دفاع مقدس و مولفه های آن" مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
کد خبر :  ۴۱۰۸۵

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، دبیر کارگاه در ابتدا به تقسیم بندی شعر دفاع مقدس پرداخت و گفت: ادبیات دفاع مقدس به سه دوره کلی" سال های آغازین جنگ، طول جنگ هشت ساله و دوران پس از جنگ" قابل تحلیل و بازکاوی است.

غلامرضا ابراهیمی با اشاره به دوره اول شعر دفاع مقدس، افزود: بار اصلی ادبیات مقاومت در سال‌های آغازین جنگ بر عهده‌ی "شعر" بود، چیزی که زودتر از سایر هنرها به هدف نزدیک می ‌شد.

وی با معرفی "مولفه های شعر این دوره" اضافه کرد: شعر این دوران بیشتر در قالب کلاسیک با اوزانی پرطنین و آهنگین ، همه فهم و رجز گونه و صریح و تلفیقی از نمادهای اسلامی و ایرانی است.

دبیر کارگاه در ادامه به " معرفی شعر دفاع مقدس در طول دوران جنگ" پرداخت و گفت: در این دوران با تشکیل برخی از نهادهای فرهنگی نظیر "حوزه هنری انقلاب اسلامی" و چاپ نشریات و انتشارات وابسته همچون" سوره" نسل جدیدی از شاعران و نویسندگان متعهد نظیر سیدحسن حسینی و قیصر امین پور به جامعه معرفی می شوند.

ابراهیمی با اشاره به ویژگی شعر این دوره افزود: پختگی زبان و بیان، رشد تکنیکی شعر با شکل گیری نمادهای ویژه ادبیات مقاومت و حرکت از سطح به عُمق از ویژگی برجسته شعر در طول دوران جنگ تحمیلی است.

وی با تببین " دوران سوم شعر دفاع مقدس" خاطرنشان کرد: ارتحال رهبر کبیر انقلاب، بازگشت آزادگان به میهن اسلامی از مهمترین رویدادهای بعد از جنگ تحمیلی است، که شعر این دوران را تحت الشعاع خود قرار داد.

ابراهیمی افزود: دغدغه  فراموش شدن ارزش های دفاع مقدس، نوستالوژی جبهه و حسرت بازماندن از قافله شهیدان، بازگشت پیکر مفقودین و بازتاب شهدای گمنام از مهمترین مفاهیم و دستاوردهای شعر این دوران محسوب می شود.

در بخش دوم کارگاه سه تن از یادگاران هشت دفاع مقدس، آقایان حسن شجاع (رزمنده و برادر شهید) و محمد امینی ( شاعر جانباز) و نیز سرکارخانم زهرا تعجب (همسر و برادرشهید) ضمن بیان خاطرات، اشعار خود را در رابطه با دفاع مقدس ارائه کردند.

در پایان نیز شاعران آیینی هم استانی همچون علی حسین جمالی، باقر مزارعی، سیدمحمد بسیج، خداداد علامی، یدالله مظفری، کیانفر بحرانی ، فاطمه میرزایی و فاطمه مقاتلی آخرین سروده های خود را درباره جبهه و جنگ و شهادت خوانده واشعار مورد تحلیل قرار گرفت.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر دوشنبه هرهفته ، ساعت ۱۸ در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر، میزبان شاعران و ادب دوستان است‌.

 

ارسال نظر