به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، در ششمین کارگاه شعر آهنگ دیگر " ساختار گرایی در ادبیات معاصر" مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
دبیر کارگاه، ابتدا با اشاره به تعریفی از "ساختار" گفت: ساختار در لغت به معنای "اسکلت و استخوان بندی" است و در اصطلاح نقد ادبی، شیوه اتصال میان عناصر و اجزاء سازنده اثر ادبی است که نقشی کلیدی را در زیبایی شناسی ایفا می کند.
غلامرضا ابراهیمی با اشاره به " پیشینه ساخت گرایی در ادبیات " جهان افزود: ساختارگرایی در قرن بیستم و در فاصله سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ در کشور فرانسه شکل گرفت و سپس در دیگر کشور های اروپایی و آمریکا رواج یافت.
وی افزود: این مکتب با مجموعه ای از درس گفتارهای زبان شناس سوئیسی فردینان دو سوسور در دانشگاه ژنو با محوریت زبان شناسی آغاز شد.
ابراهیمی ادامه داد: تا قبل از سوسور ، مطالعات زبان شناسی تنها در حوزه بررسی آواها، ریشه کلمات، دستور زبان و تحولات تاریخی آن ها بود؛ ولی سوسور شالوده مطالعات را معطوف به بررسی ساختار زبان، روابط میان عناصر و کشف قوانین ثابت و دائمی زبان معرفی کرد.
وی با اشاره به " نظریات سوسور در حوزه ساختار شناسی" افزود: در حوزه ساختار شناسی، با دو نوع نظامی زبانی( لانگ) و گفتار فردی (پارُل) مواجه ایم. نظام زبانی، قراردادی و از دستاوردهای زندگی اجتماعی است؛ اما گفتار فردی نوعی سرپیچی و مداخله زبانی است که از عوامل مهم تحول زبان، محسوب می شود.
شاعر و منتقد نشست، در ادامه با اشاره به " کارکرد ساخت گرایی در ادبیات" خاطرنشان کرد: ساختارگرایی به بررسی "نظام مند" زبان تاکید دارد. هر اثر ادبی برای ساختارگرایان، جهانی مستقل است و منتقد باید در پی کشف قوانین حاکم بر اجزاء باشد.
ابراهیمی افزود: طبقه بندی واقعیت های نامحدود، نشانه شناسی متون ادبی و جادوی مجاورت کلمات، از جمله دستاوردهای ساخت گرایی است که در مبانی نقد نوین، از جایگاه بسزایی برخوردار است.
دبیر کارگاه با معرفی جریان شعر ساده نویس دهه هشتاد، شعری از "علی اصغر میگلی نژاد" خالق مجموعه سه شنبه روزی از تقویم نبود" را مورد نقد و بررسی قرار داد و گفت: این شعر از متنِ نویسا، متکثر و خواننده محور برخوردار است. بدین معنا که توانایی خواننده را برمی انگیزد و به او اجازه می دهد که در آفرینشِ اثر همگام باشد.
وی افزود: در چنین متونی مخاطب با نوشته و نویسا که میراث زبان و فرهنگ را بر صفحه کاغذ می آورد تبادل آگاهی می کند و ظرفیت ها و دستاوردهای تازه ای را به دست می آورد.
ابراهیمی ادامه داد: بازگشت هستی شناسانه به پدیده ها و اشیاء، ساختارشکنی به عدم قطعیت معنا، واقع گرایی ، نزدیک شدن به موسیقی و هارمونی کلمات ، توجه به حسی و تجربی کردن متن، هنجارگریزی و پرهیز از هیجانات زبانی از خصیصه های عمده و بارز شعر میگلی نژاد می باشد؛ که در چشم انداز نسل سوم شعر بوشهر ، قابل تامل و ستودنی است.
در بخش پایانی کارگاه، شاعران هم استانی از جمله علی اصغر میگلی نژاد، افشین محمود وند، بهراد باغبانی نیک، اسدالله حمیدی، علی حسین جمالی، خداداد علامی، کیانفر بحرانی، فتح الله خلیل نژاد، الناز رشیدی و فخرالسادات تقی زاده آخرین سروده های خود را ارائه کردند.