در حوزه هنری استان بوشهر؛

پنجمین کارگاه شعر "آهنگ دیگر" در بوشهر برگزار شد

پنجمین کارگاه شعر
پنجمین نشست تخصصی شعر "آهنگ دیگر" با حضور شاعران استان، در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
سه‌شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶
کد خبر :  ۳۸۴۱۳

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، در پنجمین کارگاه شعر آهنگ دیگر، مؤلفه "زبان و نقش آن در ادبیات معاصر" مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر کارگاه، ابتدا با تعریفی از " زبان و نقش آن در هستی شناسی" گفت: زبان کلید شناخت هستی است، انسان از طریق زبان، در پی معنابخشی پدیده ها و نام گذاری دوباره آن هاست.

غلامرضا ابراهیمی با اشاره به دیدگاه هایدگر" درباره زبان و شعر" خاطرنشان کرد: شعر، کمالِ زبان است، گوهر شعر را باید از طریق زبان و چشم اندازهای تازه آن در گستره هستی شناسی یافت.

وی افزود: شعر اصولا در پی "نادیدنی یا نادیده های هستی" است، در نظام زبانی، انسان با "هنجارگریزی" به آفرینش چیزی دست می زند که پیشتر وجود نداشته است.

ابراهیمی ادامه داد: برای ایجاد تحوّل و تازگی در شعر، شاعر باید در ساختار کلام نوعی دگردیسی را بوجود آورد و زبان را از روال طبیعی خارج کند.

وی با اشاره به انواع " هستی ذهنی و هستی عینی" افزود: شعر تا پیش از پدیداری، در آن سوی واقعیت زبانی وجود دارد، اما به محض پدیداری در قالب زبان، رنگ اصیل و ناب خود را از دست می دهد.

شاعر و منتقد هم استانی ادامه داد: شعری که نوشته می شود تنها "سایه ارادی زبان" است و هیچگاه فاصله بین "هست ذهنی" و "هست عینی" بخاطر محدودیت های زبان، کامل و پُر نخواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به "شعر زبان" بیان کرد: آنچه " شعر زبان" را تشکیل می دهد، سطوح مختلفی از لایه های آوایی، واژگانی، نحوی و معنایی است، که چگونگی عدول از کارکردهای عادی و عملکرد و ارتباط شبکه ای آن ها مانع "خودکارشدگی زبان" می شود.

وی با اشاره به غزلی از مرتضی زندپور خالق مجموعه "تابوت های خیس" گفت: این شعر ریشه در غزل "فُرم" دارد، که شاعر سعی می کند با عنصر" روایت" به فرم درونی و وحدت ارگانیک شعر کمک کند.

ابراهیمی با اشاره به" اقلیم گرایی و مختصات بومی" در این شعر افزود: بومی گرایی و توجه به عناصر طبیعت جنوبی نظیر (دریا، جاشو، جهاز ، شروه ، مرد ماهگیر، امواج و....) از گزاره هایی است که سبب عینیت بخشی شعر می شود.

وی ادامه داد: روایت مندی، صحنه آرایی، جزیی نگری، هنجارگریزی و سپیدخوانی در ردیف از جمله مولفه هایی است که شاعر با بهره گیری از آن ها در ارتباط با مخاطب موفق بوده است.

 در بخش پایانی کارگاه، شاعران هم استانی فاطمه میرزایی، باقر مزارعی، هاشم رنجبریان ، خداداد علامی، قاسم افشون، حسام اشتیاقی و کیانفر بحرانی آخرین سروده های آزاد و آیینی خود را در رابطه با عفاف و حجاب و در مدح و مناقب علی بن موسی الرضا (ع) قرائت کردند.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر  دوشنبه هرهفته، ساعت ۱۸ در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر ، میزبان شاعران و ادب دوستان است‌.

 

ارسال نظر