به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، مدرس کارگاه داستان نویسی با اشاره به سه رویکرد نقد در داستان نویسی گفت: سطحی ترین نوع نقد، نقد مروری است و رویکرد دیگر نقد بر اساس ساختار و فرم است و سومین رویکرد بر اساس نوع نقد است.
بیژن کیا با اشاره به زاویه دید در داستان نویسی بیان کرد: زاویه دید به موقعیت راوی در داستان گفته می شود که ممکن است در بیرون و یا درون داستان باشد.
وی با اشاره به "دانای کل" در داستان گفت: دانای کل، راوی بیرون از جهان داستان است و نسبت به همه کاراکترها اشراف کامل دارد و دارای سه حالت است.
کیا با اشاره به موضوع "تعلیق" عنوان کرد: تعلیق، عنصری در مخاطب است که در او جهت مطالعه داستان ایجاد انگیزه می کند و برای درامهای هیجان انگیز و اکشن مناسب است.
وی افزود: مهندسی اطلاعات و روش اطلاع رسانی اندک اندک به مخاطب، قراردادن کاراکتر بر سر دو راهی و ایجاد موقعیت هیجان انگیز برای مخاطب از جمله اشکال مختلف "تعلیق" است.
این نویسنده و منتقد ملی با اشاره به سبک کلاسیک در داستان نویسی بیان کرد: قابل آموزش بودن، تقلید از اساتید، کمال گرایی، تقلید از طبیعت و انعکاس زیبایی ها در سبک کلاسیک رواج دارد.
کیا افزود: مهمترین نکته نوشتن داستان در سبک کلاسیک توجه به قانون است، یعنی توجه به قانون سه وحدت ( زمان، مکان و موضوع) و توجه به طبیعت است.
وی با اشاره به سبک رمانتیسم در داستان نویسی بیان کرد: آزادی هنرمند در بیان، اصالت تخیل، نقض قانون سه وحدت، اصالت اثر هنری، نوآوری و اصالت احساس از ویژگی های این سبک است.
کیا با اشاره به سبک رئالیسم در داستان نویسی گفت: جامعه گرا بودن، توجه به واقعیت های اجتماعی، توجه به طبقات اجتماعی، پرهیز از بزرگنمایی و ارائه پیشنهاد یا راهکار از ویژگی های مکتب رئالیسم است.
این مدرس کارگاه در ادامه به سایر مکتب های داستان نویسی از جمله مکتب سورئالیسم، امپرسیونیسم، مکتب ناتورالیسم، اکسپرسونیسم و مکتب مینیمالیسم اشاره کرد و از هنرجویان خواست تا به داستان خوانی و نقد آن بپردازند.