چهارمین کارگاه شعر "آهنگ دیگر" در بوشهر برگزار شد

چهارمین کارگاه شعر
چهارمین نشست تخصصی شعر "آهنگ دیگر " با حضور شاعران استان، در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
کد خبر :  ۳۸۲۷۵

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، در این نشست " آشنایی زدایی در شعر معاصر" مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر کارگاه، ابتدا با اشاره به تعریفی از آشنایی زدایی در ادبیات فارسی گفت: آشنایی زدایی به معنای "زدودن غبادت عادت و پویایی نگاه شاعر در دریافت و ادراک آدمی" است.

غلامرضا ابراهیمی با اشاره به پیشینه این اصطلاح افزود: آشنایی زدایی مهمترین کلید واژه فرمالیست هاست، که اولین بار توسط " شکلوفسکی" منتقد روسی مطرح شد و بعدها مورد توجه ساختار گرایانی چون "یاکوبسن و تیتیانوف" قرار گرفت.

وی ادامه داد: آشنایی زدایی نوعی هنجارگریزی است که به آفرینش زاویه دید غیر عادی و روابط تازه میان پدیده ها کمک می کند.

ابراهیمی با اشاره به زبان هنجار ادامه داد: در زبان هنجار، دریافت ما از واقعیت ها بی روح و خودکار می شود؛ وظیفه ادبیات است که ما را قادر می سازد تا با کمک عناصر زیبایی شناختی، در برابر اشیاء و واقعیت ها دریافتی تازه و متفاوت داشته باشیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به انواع آشنایی زدایی در "سطح زبان، مفهوم و شکل های ادبی" خاطر نشان کرد: آشنایی زدایی این امکان را به شاعر یا نویسنده می دهد تا با برجسته کردن عناصر متن، به کشف دوباره اجسام و تعریف دوباره از پدیده ها نائل شود.

 

 

نویسنده و پژوهشگر هم استانی با اشاره به " عرفان و تصوف در ادبیات فارسی" گفت: اگرچه شعر و شاعری در برهه ای از زمان، در خدمت زر و زور و قالبی تهی از معنی و معنویت بوده؛ اما با ورود عرفان و تصوف شاهد تحولی عظیم در ادبیات فارسی بوده ایم.

حیدر عرفان افزود: ادبیات عرفانی نقطه مرکزی و جان مایه ادبیات فارسی است، که همواره با اشراق و جذبه درونی همراه بوده است.

وی ادامه داد: سالک باید جهت رسیدن به معبود مراحل هفت گانه " طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا " را طی کند.

عرفان با بیان اینکه ادبیات عرفانی یا صوفیانه، بخش عظیمی از میراث منظوم و منثور فارسی است بیان کرد: این میراث را شاعران بلند پروازی چون سنایی، مولوی، حافظ و عطار تحت تأثیر مشرب تصوف به وجود آورده‌اند.

در پایان کارگاه هر یک از شاعران هم استانی حامد عباسی سملی ، محمد مرادی ، سینا فرهادی،  زینب یوسفی و  فخرالسادات حسینی آخرین اشعار خود را قرائت کردند و در مورد زیبایی شناسی اشعار آنان به نقد و تحلیل نشستند.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر  دوشنبه هرهفته ، ساعت ۱۸ در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر ، میزبان شاعران و ادب دوستان است‌.

 

 

ارسال نظر