مدرس کارگاه داستان نویسی؛

خلاقیت بازآفرینی نوآورانه نیست

خلاقیت بازآفرینی نوآورانه نیست
مدرس کارگاه داستان نویسی و افزایش مهارت نویسندگی گفت: خلاقیت بازآفرینی نوآورانه نیست بلکه استفاده به موقع و موثر از ذهن و حس های پنجگانه است.
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
کد خبر :  ۳۸۲۰۱

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، دومین هفته از کارگاه آموزشی داستان نویسی و آموزش مهارت نویسندگی با حضور بیژن کیا، نویسنده و منتقد ملی و سایر هنرجویان، در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.

مدرس کارگاه با اشاره به موضوعاتی چون «گفتگو نویسی»، «محاوره نویسی» و «دیالوگ نویسی» بیان کرد: هر موضوع جهت انتقال اطلاعات است ولی دارای ویژگی های خاصی هستند که نباید جایگزین یکدیگر شوند.

بیژن کیا افزود: دیالوگ نویسی و یک دیالوگ خوب می تواند داستان را عمیق کرده و به جذابیت آن کمک ویژه ای کند.

وی با اشاره به «درون مایه» داستان اظهار داشت: درون مایه در واقع موضع فکری کارگردان یا نویسنده به موضوع فیلم یا داستان است که نباید به صورت مستقیم بیان شود چون به شعار نزدیک می شود.

کیا با اشاره به «فضاسازی» و استفاده از حس های نویسنده در جهت خلق داستان گفت: فضاسازی با حواس نویسنده ارتباط برقرار می کند و دارای دو بخش همراستا و غیرهمراستا است.

مدرس کارگاه داستان نویسی ضمن بیان ارتباط «نقش واقعیت و حقیقت» در خاطره نگاری، رمان و داستان عنوان کرد: نویسنده در رمان به سوی حقیقت گویی و در بحث استناد و واقعیت به سمت خاطره نگاری می رود.

وی با اشاره به «انتخاب نام داستان» و «انتخاب نام شخصیت داستان» بیان کرد: کوتاهی و سادگی، عدم افشای درون مایه و قابل تفسیر بودن (مگر برای موارد خاص)، از معیارهای انتخاب نام داستان و واقعیت بیرونی و خلاقیت، از معیارهای انتخاب نام شخصیت داستان است.

کیا افزود: در  مبحث "واقعیت بیرونی"، هنرمند با شیء یا موضوعی ارتباط برقرار می کند و یک اثر هنری تولید می کند.

وی ادامه داد: قبل از شروع داستان، به قدرت آفرینش گری نیاز است و خلق این آفرینش گری، نیاز به خلاقیت دارد.

این نویسنده و منتقد ملی با اشاره به موضوع "خلاقیت" بیان کرد: خلاقیت بازآفرینی نوآورانه نیست و بخشی از خلاقیت قابل آموزش است.

وی افزود: شالوده خلاقیت استفاده به موقع و موثر از ذهن و حس های پنجگانه است.

کیا با بیان اینکه "دیدگاه و برداشت" با "زاویه دید" در داستان متفاوت است گفت: "زاویه دید" موقعیت راوی نسبت به جهان داستان است و نوعی روایت است و تغییر زاویه دید در یک اثر نیاز به دلیل دارد.

ارسال نظر