سلسله نشست های "شبی با حافظ"،

دویست و شانزدهمین نشست "شبی با حافظ" در بوشهر برگزار شد

دویست و شانزدهمین نشست
نشست ۲۱۶ "شبی با حافظ"، با شرح غزل شماره ۱۳۶ توسط رضا معتمد، استاد دانشگاه، شاعر، نویسنده، پژوهشگر، منتقد و حافظ‌پژوه این نشست بعد از ظهر سه شنبه در حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
کد خبر :  ۳۸۱۵۳

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، منتقد و حافظ پژوه این نشست، ابیات را خوانش کرده و هر بیت را جداگانه مورد نقد وبررسی قرار داد.

معتمد ضمن اشاره به وزن غزل شماره ۱۳۶، گفت: این غزل یکی از غزلیات دو وجهی یا دوگانه حافظ به‌شمار می‌رود که هم می‌توان آن را غزل عاشقانه تعبیر کرد و هم عارفانه که هر کسی از ظن خود می‌تواند با آن همراه شود.

وی با اشاره به ابیات این غزل بیان کرد: در این غزل طنز و مناعت طبع حافظ دیده می‌شود. بدیهی است که از ویژگی‌های شاخص و پرکاربرد شعری حافظ «طنز» است.

معتمد افزود: حافظ در این غزل بر این امر اخلاقی تاکید دارد که هرگاه به دنبال خواسته های خود رفتید، از سرزنش دیگران نترسید؛ چون نباید فرصتی را که به‌دست آورده‌اید به‌خاطر سرزنش دیگران از دست بدهید.

این شاعر و پژوهشگر با اشاره به وجود مفهوم عشق در این غزل بیان کرد: حافظ در این غزل به عشق پرداخته است. عشق گسترده‌ترین مفهوم در ادبیات جهان است که در ادبیات مشرق‌زمین بسیار گسترده‌تر در مورد شرایط آن و راه وصول به معشوق صحبت شده است. حافظ هم با نگاهی جامع و ویژه به این مفهوم پرداخته است.

معتمد افزود: به عقیده حافظ، عشق در آغاز آسان به نظر می‌رسد ولی بعد دشوار می‌شود و در واقع در آغاز نگاهش به عشق خوشبیانه است؛ ولی وقتی وارد عشق می‌شود، به دشوار بودن آن معترف می‌شود.

وی ادامه داد: در این غزل یکی دیگر از ویژگی های شعری حافظ، یعنی تشویق انسان به مدارا نیز دیده می‌شود.

این نشست با غزل‌خوانی برخی از شاعران و حافظ‌دوستان به پایان رسید.

گفتنی است نشست‌های ادبی «شبی با حافظ» به همت انجمن دوستداران حافظ و با همکاری حوزه هنری بوشهر هر دو هفته، در حوزه هنری استان بوشهر برگزار می‌شود.

 

 

ارسال نظر