در حوزه هنری استان بوشهر؛

واکاوی"هنجاری سازی" در سومین کارگاه شعر آهنگ دیگر

واکاوی
سومین نشست تخصصی شعر "آهنگ دیگر " با حضور شاعران استان در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
کد خبر :  ۳۸۱۵۲

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، در سومین کارگاه شعر حوزه هنری، مولفه " هنجارگریزی در شعر معاصر" مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر کارگاه، با اشاره به " پیشینه" این اصطلاح در ادبیات جهان گفت: هنجار گریزی برگرفته از حوزه زبان شناسی مدرن است که از زبان انگلیسی و مکتب فرمالیسم روس، به زبان فارسی وارد شده است.

غلامرضا ابراهیمی بنا به اهمیت زبان ادبی و توجه به متن افزود:هنجارشکنی نوعی عدول خلاّقانه از نُرم و زبان عادی است، که کلام را از خطر کلیشه و تکرار نجات می دهد.

وی ادامه داد: اگر اساسا میان واژه ها و رفتار کلمات برخوردی نباشد، شعر خلق نمی شود؛ شاعر با "برجسته سازی" به تاثیر متن می افزاید.

شاعر و منتقد هم استانی با استناد به سخنان " لیچ" افزود: هنجارگریزی ابزار شعر آفرینی و قاعده افزایی اسباب نظم آفرینی است. شاعر گاه با خلق یک واژه، به مثابه این است که از "آتش" عبور می کند و اندیشه نو  را می آفریند.

ابراهیمی با اشاره به انواع هنجارگریزی" لغوی، زبانی، آوایی، نحوی، سبکی، تغییر طبقه نقشی، ساختاری و..." بیان کرد: تبیین هر یک از هنجارها در پیشبرد متن ادبی ضروریست.

در ادامه کارگاه، کتاب چند سپید کوتاه اثر بهراد باغبانی (عضو کارگاه شعر آهنگ دیگر) مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

دبیر کارگاه، رویکرد خالق اثر را در توجه به فرم و ساختار، هنجارشکنی معنایی و نوشتاری،  رعایت اقتصاد کلمه، کشف و بهره گیری از روایت و تصویر قابل تحسین دانست.

در پایان کارگاه هر یک از شاعران هم استانی احمدرضا احمدی، سعیده سلیمی، اسدالله حمیدی، زهرا فولادی هلیله، الناز رشیدی، محمد امینی، کیان بحرانی و اعظم حیدری آخرین اشعار خود را قرائت کردند و در مورد زیبایی شناسی اشعار آنان به نقد و تحلیل نشستند.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر  دوشنبه هرهفته ، ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر ،میزبان شاعران و ادب دوستان است‌.

ارسال نظر