در حوزه هنری استان بوشهر؛

"تحلیل فرم و ساختار" در دومین کارگاه شعر آهنگ دیگر

دومین نشست تخصصی شعر "آهنگ دیگر" حوزه هنری، با حضور شاعران و ادب دوستان، در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
سه‌شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
کد خبر :  ۳۸۰۵۳

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، دبیر کارگاه شعر "آهنگ دیگر" با اشاره به مولفه های شعر امروز بیان کرد: فرم و ساختار در آثار ادبی از اهمیت بالایی برخوردار بوده، که باید همواره مورد توجه شاعران و نویسندگان قرار گیرد.

غلامرضا ابراهیمی با اشاره به "فُرم" در شعر امروز گفت: به مجموعه عناصری که بافت و ساختار یک اثر ادبی را تشکیل می دهند "فُرم" یا "شکل" می گویند.

وی با استناد به سخنان نیما یوشیج افزود: فرم، سامان دهنده اندیشه شاعر و ضروری ترین وسیله برای جلوه دادن به صورت کلی شعر یا داستان است.

ابراهیمی ادامه داد: فرم به مثابه لباسی است که بر تن معنا پوشیده می شود؛ بر همین اساس فرم و محتوا از یکدیگر جدایی ناپذیرند.

وی با اشاره به نظر دکتر شفیعی کدکنی در رابطه با نقش کارکردی فرم، خاطر نشان کرد: فرم نوعی پیوستگی، تناسب، هم نشینی و روابط کارکردی میان هنر سازه ها و اجزای شعر است.

شاعر و منتقد ادبی، فرم را شکل ذهنی شعر دانست و افزود: فرم شکل ذهنی شعر و محیطی است که شعر با تمام سازه ها، در آن حرکت می کند و سبب بالندگی اثر می شود.

وی افزود : طرز برخورد و رفتار شاعر با اشیاء و شکل ذهنی مولف، چیزی نیست که با حس باصره و سامعه دید و شنید؛ اما با درک و دریافت ذهنیات شاعر، می توان به انسجام و ارتباط وی با اشیاء پی برد.

دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر در ادامه به تعریف "ساختار" پرداخت و گفت: ساختار ادبی شامل تمام عناصر سازنده و اجزایی است که هویت یک اثر را تشکیل می دهند.

وی ساختار را شکل بیرونی اثر دانست و افزود: اندام و پیکر بیرونی شعر را "ساختار " تشکیل می دهد و در نهایت با درهم تنیدگی عناصر و اجزاء سازنده، "فرم" آفریده می شود.

ابراهیمی ادامه داد: فرم ابزاری از پیش انتخاب شده توسط شاعر نیست، بلکه عنصر ناخودآگاه شاعر است که براساس ممارست و شرایط پیش آگاهی، فرم های شعری را برای ارائه معلول تجسمی، برمی گزیند.

وی با اشاره به اشعار نیما ، فروغ و منوچهر آتشی بیان کرد: واکاوی پیشینه مکتب فرمالیسم ، ضرورت فرم در اثر ادبی و تبیین جایگاه فرم و ساختار از موضوعاتی است که شاعران همواره باید در خلق آثار خود به آن توجه ویژه داشته باشند.

در بخش پایانی کارگاه شعر آهنگ دیگر، شاعران هم استانی آقایان مهدی دهقان، کمیل ایزدجو، یدالله مظفری، هوتن نیک نژاد، حامد عباسی سملی ، بهراد باغبانی نیک، محسن دهقانی ، باقر مزارعی، خداداد علامی ، کیانفر بحرانی ، محمد رحمانی و  خانم ها نرگس اسمعیلی، فاطمه میرزایی ، فرشته تنگستانی، آزیتا دشتی پور و نیلوفر بهبهانی آخرین سروده های خود را قرائت کردند و پیرامون زیبایی شناسی اشعار به نقد، گفتگو و تبادل نظر نشستند.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر دوشنبه هر هفته ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر، میزبان شاعران و ادب دوستان است.

 

ارسال نظر