اولین نشست تخصصی شعر حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد

اولین نشست تخصصی شعر حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد
نخستین کارگاه تخصصی شعر "آهنگ دیگر"، با حضور شاعران و ادب دوستان در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
کد خبر :  ۳۷۹۳۷

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر دبیر کارگاه دوشنبه های شعر، ابتدا به "تبیین چیستی و چرایی شعر" اشاره کرد و گفت: در میان هنرها، اتفاق نظر بر سر "چیستی شعر" و "تعریف آن" به حداقل می رسد. مهمترین علت در تشتت آراء، به ناهمگونی در مصادیق زیبایی شناسی شعر برمی گردد.

غلامرضا ابراهیمی با اشاره  "سویه های ذهنی و زبانی" جهت تسهیل در تعریف شعر افزود: انسان دو ساحت وجودی دارد. ساحت عقل، که سخنگوی آن علم و دانش است و ساحت عاطفه، که سخنگوی آن هنرها بالاعم و شعر بالاخص است که در هیات "زبان" شکل می گیرد.

وی با تاکید بر جایگاه شعر در میان دیگر هنرها اضافه کرد: شعر، بیان ناب عواطف و احساسات انسانی در قالب "زبان" است ؛ چیزی که از عهده  نثر گزارشگر و خبری برنمی آید.

ابراهیمی در ادامه با تفکیک "شعر زبان" و "زبان شعر" خاطر نشان کرد: در شعر زبان ، آزادی بیان و عواطف وجود دارد و در تعامل و گفت وگویی رهایی بخش، زبان مجال یافته تا ما را بسراید؛ اما در نوع دوم، شعر بر زبان تحمیل می شود.

وی با استناد به سخن " ژولیا کریستوا" به تبیین این موضوع پرداخت و گفت: شاعر باید خود را به سلطه زبان واگذارد، نه اینکه سعی کند زبان را تحت سیطره و قلمرو خود قرار دهد.

دبیر کارگاه با تاکید بر "غلبه شهود بر شعور" افزود: در حوزه شهود، کلمه تکرار نمی شود، اگر هم تکرار شود همان کلمه اول نیست. درست مثل رودی که نمی توان دوبار از آن گذر و شنا کرد. زبان باید از قید دیکتاتوری شعور (=دانای کل) آزاد شود تا به حوزه شهود و شعریت نزدیک شود.

ابراهیمی ادامه داد: بواسطه همین خاصیت الهام آمیز شعر "پل والری" گفته است: " شعر هدیه خدایان است" و "اخوان ثالث " شعر را محصول نوعی "شعور نبوت " می داند.

شاعر و منتقد کارگاه، با اشاره به تعریف شعر گفت: ارزیابی های زیادی از نظرگاه نیما، شاملو ، شفیعی کدکنی و نیز نظریه پردازان غربی چون سارتر و یاکوبسن در حوزه زبان ، خیال و عاطفه وجود دارد.

وی ضمن معرفی فصل دوم کارگاه، ادامه داد: در حوزه "شعر کلاسیک ، شعر نو و نقد و مبانی ادبی" می توان به منابعی چون مجموعه غزل کلاغ بعد از باغ اثر دکتر حسین جلال پور ( شعر کلاسیک) ، دگرگونی نگاه، زبان و ساختار در شعر امروز اثر کاظم کریمیان (شعر نو دهه هفتاد) و هر اتاقی مرکز جهان است (گفت و گو هایی با اهل قلم ) اثر سایر محمدی نویسنده معاصر اشاره کرد.

در پایان این کارگاه شاعران حاضر در جلسه آخرین اشعار خود را قرائت کردند که اشعارشان توسط دبیر کارگاه مورد نقد و تحلیل قرار گرفت.

کارگاه شعر آهنگ دیگر با "محوریت آموزش سلسله مبانی شعر امروز ، شعرخوانی و نقد اشعار" دوشنبه هر هفته، رأس ساعت ۱۸:۳۰ در حوزه هنری انقلاب اسلامی بوشهر، میزبان  شاعران و علاقه مندان ادب فارسی خواهد بود.

 

 

ارسال نظر