سلسله نشست های تئاتر ایران و جهان حوزه هنری؛

نشست نقد و بررسی نمایش "هملت" در بوشهر برگزار شد

نشست نقد و بررسی نمایش
نشست نقد و بررسی نمایش "هملت" اثر شاخص شکسپیر و به کارگردانی "پیتر بروک" کارگردان تئاتر معاصر، عصر سه شنبه در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
کد خبر :  ۳۷۸۵۴

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، این نشست با حضور مرجان مدرس، مترجم ادبیات انگلیسی، جواد متین عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و جمعی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

*پیتر بروک پژوهش، تحقیق و کشف جوهره و هسته اصلی اثر را از اجرای تجربی تئاتر مهم‌تر می‌داند

منتقد این نشست اظهار داشت: تراژدی "هملت" عمیق‌ترین و فیلسوفانه‌ترین نمایشنامه شکسپیر است که با لایه‌هایی مختلف قابل بررسی و تحلیل است.

جواد متین با اشاره به کارگردانی این نمایش بیان کرد: نمایش"هملت" را می‌توان نسخه‌ای پژوهشی با مولفه‌های جهانی دانست.

وی ادامه داد: از آنجا که آثار شکسپیر کارهایی با مفاهیم کیفی انسانی هستند، اجرای این نمایش توسط یک گروه بین‌المللی با مولفه‌های جهانی به همان اندازه که هملت عجیب و همزمان شگفت‌انگیز است، ضروری به نظر می‌رسد و بازیگران این اثر در فراخوان از همه دنیا انتخاب شدند.

متین افزود: بروک پژوهش، تحقیق و کشف جوهره و هسته اصلی اثر را از اجرای وفادارانه و یا تجربی تئاتر مهم‌تر می‌داند.

وی با بیان اینکه در این نمایش از تکنیک‌های تئاتر شرقی و موسیقی شرق بهره برده شده است اظهار داشت: آهنگسازی نمایش "هملت" توسط آهنگساز ایرانی محمود تبریزی‌زاده انجام شده است.

وی با اشاره به فضای صحنه بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های این اثر، خالی بودن فضای کلی صحنه و استفاده از بستری از رنگ قرمز و کاربردی است، از این جهت که به خلق لحظات نمایشی توسط حضور بازیگر در فضا منتهی می‌شود.

متین ضمن اشاره به نحوه اجرای نمایش گفت: بازی روان متاثر از نظریه‌های تئاتر مدرن را باید به عنوان کلاس درس پذیرفت و تمام عناصر این نمایش در حد ایده‌آل در سیستم اجرای نمایش توسط بروک عمل می‌کنند.

*بودن یا نبودن برای بروک مسئله نیست

مرجان مدرس، مترجم و مدرس زبان انگلیسی با اشاره به این نمایش بیان کرد: در نمایش"هملت" مرگ و یأس دو پدیده کیفی و کاملا انسانی هستند و هیچ کدام به معنی مصطلح و به گونه‌ای که امروز از آن ها یاد می‌شود کاربرد ندارند.

وی با اشاره به کارگردانی این نمایش گفت: بروک سؤال بنیادین شکسپیر را (بودن یا نبودن، مسئله این است) در این نمایش مطرح نمی‌کند، انگار بودن یا نبودن برای بروک مسئله نیست، وی این سؤال را در تمام طول نمایش تسری داده و در تمام لحظات تماشاگر هم از خود می‌پرسد چرا؟ همانگونه که "هملت" از خود می‌پرسد.

مدرس افزود: بروک با امیدی خاص به زندگی تلاش دارد، هملت را  پروانه‌وار از پیله مرگ و یاس به دانایی و پاسخ دادن به این پرسش که "مرگ مقصود کل زندگی ست ولی مهم این است که برایش آماده بود" و یا "یاس روانشاختی هملت، یاس محض نیست و یاسی تحقق یافته است" رهنمون کند.

وی با اشاره به بازی بازیگران ادامه داد: ایجاد فضاسازی و حتی بداهه گویی در وضعیت‌های نمایشی توسط بازیگران از ویژگی‌های مهم این اثر است و می‌توان به انتخاب هملت رنگین پوست و حرف زدن وی از رنگ پوست خود در جایی از نمایش اشاره کرد.

 

ارسال نظر