به همت حوزه هنری استان بوشهر؛

نشست تخصصی کتاب "جلوه های نمایشی جنگ" برگزار شد

نشست تخصصی کتاب
نشست تخصصی کتاب "جلوه های نمایشی جنگ" اثر غلامحسین دریانورد بعد از ظهر شنبه در حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
کد خبر :  ۳۷۸۰۶

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، این نشست با حضور عبدالمحمد انصاری، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان بوشهر، غلامحسین دریانورد، نویسنده کتاب، جهانشیر یاراحمدی، رییس انجمن هنرهای نمایشی، جواد متین و اشرف سلطانی نیا منتقدان جلسه و سایر علاقه مندان به این حوزه برگزار شد.

عبدالمحمد انصاری مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان بوشهر اظهار داشت: برگزاری سلسله نشست های بررسی کتاب با عنوان "یک کتاب و یک نویسنده" از جمله برنامه های حوزه هنری در سال ۹۸ است و امید است که با استقبال خوبی برگزار شود.

نویسنده کتاب در این نشست تخصصی گفت: کتاب "جلوه های نمایش جنگ" در واقع پایان نامه من در رشته ادبیات نمایشی بود و در رشته ادبیات نمایشی دو پایان نامه نظری و نمایشی وجود دارد که در کتاب "جلوه های نمایش جنگ" این دو مقوله  به همدیگر ارتباط داده شده و همین نکته اثر یاد شده را متمایز کرده است.

غلامحسین دریانورد افزود: جنگ و نمایش یک موقعیت هایی را فراهم می کند که این موقعیت ها شباهت های عجیبی نسبت به هم دارند که در کتاب جلوه های نمایش جنگ این مهم بخوبی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جلوه های نمایشی در سه بخش گفتار، رفتار و نوشتار بیان می شود که به طور مثال از جلوه های نمایشی گریم در استتار که از رفتار رزمندگان است استفاده می شود.

 *شناخت فضای جنگ توسط نویسنده و ساختار پژوهشی آن از جمله دلایل اهمیت کتاب "جلوه های نمایشی جنگ" است

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر نیز گفت: توجه به اینکه کتاب جلوه های نمایش جنگ کتاب پژوهشی است اتفاقی خجسته و در ادامه یک سیر پژوهشی موفق است.

جهانشیر یاراحمدی افزود: با این حال هنوز هم به نقطه دلخواه نرسیدیم و در بعضی از زمینه ها از جمله دفاع مقدس هنوز خلاء وجود دارد.

وی گفت: اینکه چرا در حوزه دفاع مقدس نمایشنامه خوب نداریم، و چرا نمایشنامه نویسانمان نتوانستند در این سال ها نمایشنامه ای درخور این حوزه خلق کنند باید مورد بررسی قرار گیرد.

یاراحمدی افزود: نمایشنامه های زیادی  در حوزه دفاع مقدس تولید شده ولی اغلب نمایشنامه های خوبی نیستند و مهمترین دلیل این مشکل عدم شناخت از آن فضاست و آن نکته ای که این کتاب را کتاب درخشانی می کند همین نکته است.

 وی ادامه داد: به نظر من خوانش این کتاب برای تمام درام نویسانی که در این حوزه می خواهند قلم بزنند ضروری است.

وی گفت: این کتاب به دلیل اینکه از ذهن کسی بیرون آمده که خودش فارغ از جریانات نظری این فضا را تجربه کرده است؛ ارزشمند است.

یاراحمدی اظهار داشت: این کتاب نویسنده را به سمت شناخت یک مقوله ای که امروز من نیز به عنوان مخاطب اسمش را میراث می گذارم می برد.

وی گفت:  کتاب جلوه های نمایش جنگ به لحاظ ساختار پژوهشی کتاب خوب و کاملی است.

یار احمدی ادامه داد: ما در حوزه دفاع مقدس خیلی زود به شعار می رسیم و خیلی از نمایشنامه ها نیز به شعار رسیده اند که این در واقع به علت عدم شناخت است.

 *در بخش تئوریک کتاب، موضوع آفرینش بررسی شده که آن را ارزشمندتر می کند

اشرف سلطاتی نیا نیز گفت: وقتی این کتاب را در دست می گیریم و به عنوان توجه می کنیم به دو مقوله نمایش و جنگ می رسیم که این دو مقوله از زمان خلقت انسان نیز وجود داشته است.

سلطانی نیا ادامه داد: در کتاب جلوه های نمایش جنگ آفرینش  اصلی ترین عنصر نمایش بیان شده که این ارزشمندی کتاب را در حوزه نمایش بیان می کند.

وی بیان کرد: در بخش کاربردی ارزشمندی این کتاب این است که ما از منابع میدانی و خاطرات نویسنده استفاده می کنیم و عناوین و اصطلاحاتی به کار رفته است که  برای مخاطبی که از فضا دور بوده بسیار جالب توجه است.

سلطانی نیا اظهار کرد: اگر از نگاه یک فرد نمایشی به این کتاب نگاه کنیم متوجه می شویم می توان به موضوعات و سوژه هایی اشاره کرد که نمایش در آن خیلی جلوه گر است.

وی تصریح کرد: در بخش گفتمان نثر نویسنده در بخش هایی تغییر می کند و نویسنده با یک گفتمان معمولی و محاوره ای به کار خود ادامه می دهد.

 *طرح به عنوان قلب درام از موضوعات مهمی است که در کتاب "جلوه های نمایشی جنگ" به آن اشاره شده است

جواد متین نیز گفت: در مقدمه سوال دو سوال اساسی مطرح شده یکی اینکه آیا بین هنر درام نویسی و جنگ شباهتی وجود دارد؟ و اینکه آیا عناصر نمایشی در جنگ وجود دارد؟ و این دو مورد را جهت استفاده درام نویسان از این کتاب موجه می دانم.

وی افزود: با توجه به محتویات کتاب که سیر جنگ را نمایش می دهد یک منبع تحقیقاتی که اثرات جنگ را نیز بررسی کند، ضرورت دارد.

متین گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی در تمام علوم خصوصا در زمینه نظامی، هنرمند به عنوان یک فرد مسئول در جامعه باید به این نکات توجه داشته باشد که احساس می کنم در این کتاب جای آن ها خالی است.

متین ادامه داد: طرح به عنوان قلب درام موضوع مهمی است که در این کتاب نیز به آن اشاره می شود.

وی با اشاره به موضوعاتی که می تواند به کتاب افزوده شود، گفت: تاثیر فرهنگ دفاع مقدس و تاثیر جنگ بر جامعه از موضوعاتی است که نویسنده می تواند در ویرایش های بعدی خود به آن بپردازد.

متین ادامه داد: مدارس و مساجد مهمترین پایگاه های تصمیم گیری بودند که می توان از آن ها نیز کار کرد.

وی افزود: جنبه های نمایشی انتخاب هایی که رزمنده در لحظه داشته است و خصوصا  رویکرد جنگ جدید نیز از موضوعات مهم است.

 

 

ارسال نظر