با مشارکت حوزه هنری استان بوشهر؛

برگزیدگان جشنواره سنتی مناجات خوانی شهر شُنبه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره سنتی مناجات خوانی شهر شُنبه معرفی شدند
برگزیدگان اولین جشنواره سنتی مناجات خوانی پنجشنبه شب، در مسجد جامع امام حسن عسگری (ع) شهر شنبه از توابع شهرستان دشتی معرفی شدند.
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد خبر :  ۳۷۶۴۵

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر، این آیین با حضور شماری از مسئولین و نهادهای فرهنگی و هنری استان، روحانیت معظم، سادات، دلدادگان و دوستداران مکتب قرآن و عترت برگزار شد.

در این آئین تعدادی از مناجات گویان برگزیده شهرستان دشتی، با نوای خود خالق زیبایی و احیاء سنت مناجات خوانی شدند.

 

دبیر سومین جشنواره قرآنی نور شنبه گفت: شهر شنبه از دیرباز زیستگاه علماء و مجتهدان برجسته ای چون آیت الله حاج میرزا احمد دشتی نجفی، مرحوم حاج سیدعلی قمی بهبهانی ، شادروان حاج میرزا حسین یوسفی، مرحوم سیدحسن حسینی و خاندان بزرگ اردبیلی، یاقوتی و حاجی زاده بوده است.

غلامرضا ابراهیمی با اشاره به آیین مناجات خوانی سنتی تصریح کرد: مناجات خوانی، یادگار حسنه نیاکان پاکی ست که دل در جذبه راز و نیاز با معبود پرداخته و سینه به سینه از عشّاق و عارفان به ما رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: این آیین با انتشار فراخوان و دعوت از مداحان اهل بیت(ع)، برای اولین بار در سطح استان با حضور داوران ممتاز استانی و با شاخصه های ملی در شهر قرآنی شُنبه برگزار می شود.

 

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: هنر مرتبط با دین با برخورداری از وجه قُدسی، به صورت مستقیم و بلاواسطه از ارزش هاى دینى سرچشمه گرفته و براى آیین‌هاى دینى مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عبدالرضا عالی پور اضافه کرد: دین به طور عام از همه هنرها با لطافت و ظرافت خاصی الهام گرفته و به آن ها غنا و تعالی بخشیده و در تصفیه و تکامل‌شان ایفاى نقش کرده است.

وی با اشاره به پیشینه مناجات خوانی در استان خاطر نشان کرد: مناجات خوانی به شکل یک هنر خاص، ساختار و پیشینه‌ای طولانی دارد،که در طول تاریخ در استان بوشهر رواج داشته و  با تحولات و تغییرات روبه رشدی همراه بوده است.

عالی‌‌پور اضافه کرد: یکی از وجوه تمایز مناجات ‌سرایی ایرانی با دیگر نقاط و حتی کشورهای همجوار، زیبایی بیان در قالب موسیقی آن است.

وی ضمن تجلیل از برگزار کنندگان جشنواره با ابراز امیدواری بیان کرد: شایسته است در سال آینده این آئین خجسته به میزبانی شهر شُنبه، در گستره استانی و با استفاده از ظرفیت های بیشتر منطقه به منصّه ظهور برسد.

در پایان با اعلام آراء هیئت داوران سید بهرام جعفری (از میانخره)،  اسماعیل فقیه  (از زایر عباسی) و حمید جافریان ( از شهر شُنبه) به ترتیب حائز رتبه  اول تا سوم جشنواره شدند.

در بخش دیگر این جشنواره سید اسماعیل لطیفی ( از میانخره) ، تاجمیر صابری فر (از باغان) و حاج علی حیدری (از کردلان ) عنوان مقام برگزیده را کسب کردند.

همچنین از آقایان ابوالقاسم یاقوتی، محمد حسینی، محمود رستگار، اصغر منفرد و کاوس یوسفی نیا (از شهر شنبه) و اکبر کشاورز (از روستای درویشی)، ابراهیم فرهادی (از باغان) ، حسن درلیک (از کردلان) و عوض همدمی پور( از روستای اسلام آباد) تحت عنوان شایسته تقدیر تجلیل بعمل آمد.

 

داوری این دوره از جشنواره را اصغر قربانی (در بخش صوت) ، رسول نوذری (در بخش لحن) و حمید زارعی (در بخش شعر) برعهده داشتند.

این آئین معنوی به میزبانی موسسه قرآنی ثارالله شُنبه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر، حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر، اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی، حوزه مقاومت بسیج کربلای شنبه، شهرداری و شورای شهر شنبه و فرهنگسرای امید شهر شنبه  برگزار شده است.

 

 

 

ارسال نظر