آئین اختتامیه دومین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه های مسجد در بوشهر برگزار شد

آئین اختتامیه دومین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه های مسجد در بوشهر برگزار شد
آئین اختتامیه دومین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه های مسجد روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در مسجد امام زاده عبدالمهیمن و با حضور رئیس حوزه هنری استان بوشهر، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان دشتی، رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان بوشهر و سایر هنرمندان و اهالی هنر برگزار شد.
سه‌شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
کد خبر :  ۳۷۳۶۴

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، رئیس حوزه هنری استان بوشهر ضمن ابراز خرسندی جهت توفیق حضور در جمع نمازگزاران یکی از مساجد مطرح استان و برگزاری اختتامیه دومین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه های مسجد اظهار داشت: این مراسم هم زمان شد با آغاز ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن، ماهی که سرشار از هنر و هنرمندی است و انسان این توان را دارد که هنر خود را برای خدایش به نمایش بگذارد.

امید پارسایی فر با اشاره به حضور تئاتر بچه های مسجد در سه دهه بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: بسیاری از شخصیت های مطرح هنر از دل همین تئاتر بچه های مسجد ظهور کردند و این راه، شما راه روشنی است به این دلیل که شاکله هنر را قوام می بخشد.

*مسجد جایگاه اصلی  درخشش هنر در جهان اسلام است

پارسایی فر ضمن اشاره به اینکه مسجد در تاریخ اسلام مظهر اوج هنرنمایی جوامع اسلامی بوده است ادامه داد: اگر به معماری مساجد نگاه کنیم؛ عالی ترین ظریف ترین هنر در آن، خود را نشان می دهد و همه این ها نمایانگر آن است که مسجد عالی ترین مکان برای نمایاندن عرصه هنرمندی هنرمندان در جامعه اسلامی بوده است.

وی افزود: والاترین هنرمندی ها همچون منبت کاری، کاشی کاری، کتیبه نگاری، خوشنویسی، نورپردازی و سایر هنر ها در مسجد حضور دارد.

دبیر دومین جشنواره استانی تئاتر مردمی بچه های مسجد با اشاره به اینکه مسجد در جامعه ما جایگاه اصلی درخشش هنر در جهان اسلام است بیان کرد: امروز این وظیفه باید توسط هنرمندان ادامه یابد.

 پارسایی فر ضمن اشاره به آغاز پنجمین دهه از انقلاب اسلامی اظهار داشت: اکنون ضرورت و ظرفیت فرهنگ و هنر بیش از پیش خود را نشان می دهد و جوانان ما نیز به یک مکان مقدس مانند مسجد نیازمندند که هنر های خود را در زمینه های مختلف هنری در آن به اجرا در آورند. به طور مثال اجرای آواها و نواها در مسجد از عالی ترین نوع آواها در ماه مبارک رمضان و محرم و صفر است که با موسیقی و لحن ممتاز ارائه می شود.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به اینکه بعد از وقوع انقلاب اسلامی هنر عمومیت یافت و از اماکن خصوصی و دور از مردم بیرون آمد ادامه داد: ما شاهد این هستیم که هنر معاصر در مساجد ایران اسلامی بعد از انقلاب اسلامی خود را نشان داد؛ به عنوان مثال مسجد جامع خرمشهر که ناصر پلنگی یکی از نقاشان درجه یک ایران به روی دیوار آن بهترین نقش ها را با مفاهیم جهاد و شهادت به یادگار می گذارد یا در مسجد، جلسات، نمایش، پخش فیلم و مداحی با اشعار زیبا در طول انقلاب اسلامی برگزار شده است.

پارسایی فر با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت فرهنگ در آن بیان کرد: مساجد باید یک بار دیگر نقش خود را درنقش­آفرینی هنر در عرصه معنویت نشان دهند و و یکی از پیوند های مهمی که می تواند مساجد را به سمت خانواده و هنرمندان بیاورد دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد است.

دبیر دومین جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد با اشاره به برگزاری جشنواره در شهرهای خورموج، بوشهر، عالیشهر، چغادک و گورک افزود: این جشنواره با همت واحد نمایش و هنرمندان برگزار شد که نسبت به دور اول رشد جدی داشته است.

وی ادامه  داد: در این راستا امیدواریم در نیمه دوم سال نیزبا همکاری سایر دستگاه های فرهنگی، بتوانیم سومین دوره  جشنواره تئاترمردمی بچه های مسجد را جهت رونق آن در مناطق استان به اجرا درآوریم و از بین هنرمندان استعدادهای جدید دیگری را کشف کنیم.

پارسایی فر افزود: در این راستا ما باید بتوانیم از دل بچه های مسجد شاعران، بازیگران، کارگردانان و هنرمندان عرصه های مختلف را به جامعه هنری استان معرفی کنیم و به آن طیف فرهنگی که مقام معظم رهبری دربیانیه گام دوم انقلاب بر آن تأکید داشته و صراحتا اعلام کرده اند دست پیدا کنیم و حوزه هنری در کنار سایر دستگاه های فرهنگی به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

رییس ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان بوشهر با ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان مسجد گفت: انشالله در دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد و کانون مساجد با تمام توان در خدمت شما بزرگواران خواهم بود.

علیرضا پولاد اظهار داشت: قرارگیری عمران فرهنگی در کنار عمران فیزیکی و ساختمانی مساجد یکی از برنامه های کانون فرهنگی و هنری مساجد است و باید همانطور که دغدغه عمران فیزیکی و ساختمانی مساجد را داریم باید دغدغه عمران فرهنگی آن را نیز داشته باشیم.

وی ادامه  داد: کانون مساجد و حوزه هنری دو بال برای توسعه فرهنگی استان، به خصوص در اجرای سرود و تئاترمی باشند.

در این آئین برگزیدگان و گروه های نمایشی منتخب جهت معرفی به ستاد مرکزی توسط هیئت داوران (اشرف سلطانی نیا، علی قربانی و غلامحسین بارونی) به شرح ذیل اعلام شد.

*در بخش کارگردانی:

برگزیده کارگردانی: لیلا منصوری به دلیل کارگردانی نمایش "نذری"

تقدیر کارگردانی:  محمد رنجبریان به دلیل کارگردانی نمایش "هر کسی از ظن خود شد یارمن"

در بخش نویسندگی:

برگزیده نویسندگی: مهدی دهقانی به دلیل نگارش نمایشنامه  "هرکسی از ظن خود شد یار من"

تقدیر نویسندگی: لیلا منصوری به دلیل نگارش نمایشنامه "نذری"

*در بخش بازیگری:

برگزیده بازیگری مرد: عزیز غریبی برای بازی در نمایش" هرکسی از ظن خود شد یار من"

تقدیر بازیگری مرد: محمدرضا مؤذنی برای بازی در نمایش"شده گردان شوریده دل"

برگزیده بازیگری زن: شهناز دشتیان برای بازی در نمایش "نذری"

تقدیر بازیگری زن: لیلا منصوری برای بازی در نمایش "نذری"

برگزیده بازیگری کودک و نوجوان:

ستایش خدری برای بازی در نمایش "آدم برفی"

تقدیر بازیگری کودک و نوجوان بدون اولویت:

امیرمهدی اسدی بازیگر نمایش "مهلت تا فردا"

سالار هنردیده  بازیگر نمایش "انتظار"

زهرا آل بویه بازیگر نمایش "دوستی"

زهرا چیگانی بازیگر نمایش "دوستی"

امیرحسین محسنی بازیگر نمایش "شده گردان شوریده دل"

شکیبا زارعی بازیگر نمایش "آدم برفی"

 

در این آئین سه اثر "نذری" به کارگردانی لیلا منصوری، "هرکسی از ظن خود شد یار من" به کارگردانی محمد رنجبریان و "آدم برفی" به کارگردانی ناهید جمشیدنیا به ستاد مرکزی جشنواره معرفی شد.

ارسال نظر