به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن

نشست نقد و بررسی فیلم «اسرافیل»

نشست نقد و بررسی فیلم «اسرافیل»
نشست نقد و بررسی فیلم «اسرافیل» اثری از آیدا پناهنده، روز یکشنبه ۵ اسفندماه در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
دوشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
کد خبر :  ۳۶۰۶۴

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، این نشست از سری برنامه های بررسی آثار زنان سینماگر ایران به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر، با حضور مژده غضنفری منتقد کانون فیلم حوزه هنری به همراه جمعی از علاقه مندان به نقد فیلم برگزار شد.

مژده غضنفری در این نشست گفت: آیدا پناهنده جزء نسل های جدید فیلمسازی زنان سینمای ایران است و فیلم «ناهید» اولین فیلم سینمایی وی به شمار می رود و پس از آن «اسرافیل» را تولید کرده است.

وی در رابطه با فیلمسازی و سینما گفت: خیلی خوب است که فیلمسازان سعی کنند به زبان سینما و فرم صحبت داشته باشند.

وی اظهار داشت: آغاز فیلم اسرافیل، یک اتوموبیل تصادفی را نشان می دهد که در این صحنه فیلمساز سعی کرده با فرم صحبت کند و بحرانی که شخص در آن قرار دارد را به این شیوه نشان می دهد.

غضنفری به دو بخش فیلم اشاره کرد و گفت: این فیلم دارای دو بخش است که قسمتی در تهران و دیگری در شمال است و در شمال بسیار بهتر به آن پرداخت شده است.

وی ادامه داد: فیلمساز سعی دارد دو نسل از زنان این سرزمین را به تصویر بکشد که یکی در شمال بزرگ شده و تحت سلطه مردانی قرار دارد که آینده وی را نابود کردند و دیگری کاراکتر جوانتری است که اعتماد به نفس بیشتری دارد و سعی دارد برای خواسته های خود بجنگد.

این منتقد عرصه سینما افزود: این دو کاراکتر در نهایت سراسر خشم هستند و این خشم را در سیلی های خود نشان می دهند.

غضنفری با اشاره به المان های به کار رفته در فیلم بیان کرد: فیلمساز از قطار به عنوان یکی از المان های سینمای مدرن جهت پیوند دو بخش شمال و تهران استفاده می کند و در این حال قطار نمود یک جامعه رو به پیشرفت را دارد.

وی با اشاره به صحنه خشونت کاراکتر دایی نسبت به ماهی در دیدار بهروز ادامه داد: آیدا پناهنده سعی دارد نشان دهد بخش زیادی از خشونتی که زن در جامعه متحمل می شود توسط خود او شکل می گیرد که به نوعی خشونت زنان علیه زنان را نشان می دهد.

منتقد کانون فیلم حوزه هنری افزود: در این فیلم تسلط و سلطه مردان نسبت به زنان را نشان می دهد که در صحنه های مختلف فیلم نمایان است.

وی ادامه داد: این فیلم آشکارا از «ناهید»، فیلم دیگر آیدا پناهنده ضعیف تر است و با توجه به اینکه فیلمنامه های کار خود را نیز در دست دارد از برخی جهات تکراری است.

«اسرافیل» فیلمی به کارگردانی آیدا پناهنده و نویسندگی ارسلان امیری و آیدا پناهنده و تهیه کنندگی مستانه مهاجر محصول سال ۱۳۹۵ است.

برخی از بازیگران «اسرافیل»، هدیه تهرانی، پژمان بازغی، هدی زین العابدین، مریلا زارعی، علی عمرانی و سهیلا رضوی می باشند.

ارسال نظر