در پلاتوی ایرج صغیری تئاتر شهر بوشهر

تلاشی بر بستر نامناسب متن نمایشی

تلاشی بر بستر نامناسب متن نمایشی
نشست نقد و بررسی نمایش «خانه متروک» به نویسندگی و کارگردانی غلامرضا خضری، با مشارکت حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و با حضور جمعی از علاقه مندان به هنر فاخر تئاتر برگزار شد.
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
کد خبر :  ۳۴۲۰۵

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، نمایش "خانه متروک" به نویسندگی وکارگردانی غلامرضا خضری، روز سه شنبه 6 آذر ماه 97 در پلاتوی ایرج صغیری تئاتر شهر بوشهر اجرا و سپس نشست نقد و بررسی این نمایش با مشارکت حوزه هنری بوشهر و کانون ملی منتقدان تئاتر ایران با حضور جمعی از علاقمندان به هنر فاخر تئاتر برگزار شد.

جواد متین عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران گفت: نمایش «خانه متروک» از ضعف در نمایشنامه رنج می برد؛ این موضوع باعث شده بستر مناسب برای طراحی و کارگردانی نیز بوجود نیاید و کارگردان نیز نتواند تصویر آنچه را که تعریف می‌کند به فعل تبدیل کند و منجر به نارضایتی مخاطب می شود.

وی ادامه داد: "خانه متروک" اما در اجرا و فرم موفق‌تر عمل می‌کند، این اثر در فرم مبتنی بر آثار رئال جادویی و مؤلفه‌های اکسپرسیونیستی یا سورئال در تلاش برای خلق فضایی موهوم با ماهیتی تراژیک، مشمئز کننده و غیر طبیعی همراه با وحشتی است که مو بر تن مخاطب سیخ کند. بازی‌هایی اغراق آمیز و با حرکات شکسته و و ریتم تند و هچنین گریم سنگین و همراه با  غلو و موسیقی با ضرب‌آهنگ خاص که برآنید فضای موجود است بر این ادعا صحه می‌گذارد.

متین به فرم اجرایی "خانه متروک" اشاره کرد و گفت: این نمایش به مکتب و فرم اجرایی وفادار است؛ در همان ابتدا قراردادهای جهان داستان که همانا متروکه بودن این خانه و عدم وجود شخصیت‌ها در دنیای واقعی را با مخاطب هم‌سنگ می‌کند و تا پایان این قرارداد را ادامه می‌دهد که نشان دهنده شناخت اتمسفر لازم برای اجرا و طراحی اثر توسط کارگردان است.

وی افزود: این نمایش قرار است فرصتی را در اختیار کسانی قرار دهد که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. حرف‌هایی که باید تبدیل به جیغ شود و گوش فلک را کر کند و باید با زبان بریده و بدن سوخته و دست و صورت زخم خورده و اوج بدبختی بیان شوند.

این منتقد در پایان نمایش "خانه متروک" را اثری متوسط ارزیابی نموده و گفت: امیدوارم این گروه با تداوم و کنار هم بودن دست به تجربه‌های بهتر و جدیدتری بزنند چون جوانند و پر انرژی. گروه نمایش "کلاغ‌ها" به عنوان یکی از گروه‌های فعال که در تولید اثر تداوم و استمرار دارند در بوشهر شناخته می‌شود که بهتر شدن و پیشرفتشان دور از انتظار و دسترس نیست.

ارسال نظر