تحلیل‌ و بررسی «شعر‌ انتفاضه» در کارگاه شعر حوزه هنری استان بوشهر

تحلیل‌ و بررسی «شعر‌ انتفاضه» در کارگاه شعر حوزه هنری استان بوشهر
صد و سی‌ و یکمین کارگاه شعر آهنگ دیگر برای هم‌صدایی با مردم مظلوم «فلسطین» با محوریت شعر‌ «انتفاضه» با استقبال شاعران و ادب‌‌دوستان در حوزه هنری بوشهر برگزار شد.
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
کد خبر :  ۱۶۲۷۸۴

 به گزارش روابط‌عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر، دبیر کارگاه با قرائت غزلی از محمدحسین انصاری، شاعر آیینی استان بوشهر، درباره مبارزات مردم فلسطین و نبرد طوفان‌ الاقصی، گفت:  وجود کتاب آسمانی، دین مشترک و قبلهٔ اول مسلمین در فلسطین و اشغال آن از سوی رژیم صهیونیست، پیوندهای سیاسی و نظرگاه دینی و اجتماعی ملت ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین به هم گره‌زده است.

غلامرضا ابراهیمی با تعریفی از «انتفاضه» عنوان کرد: انتفاضه در لغت به معنای «حرکت‌دادن چیزی برای ریختن غبار» آن است و در اصطلاح یعنی «قیام مسلمانان علیه رخوت و رکود».

وی با اشاره به مولفه‌های شعر انتفاضه افزود: از مهم‌ترین ویژگی‌های شعر انتفاضه «بیداری» و «دشمن‌ستیزی» است که با بهره‌گیری از روح پر شور حماسه، در شعر شاعران پرآوازه و آزادی‌خواه عرب چون «محمود درویش» و «سمیح‌ القاسم» طنین‌انداز است.

ابراهیمی اضافه کرد: شعر انتفاضه به‌عنوان مرحله جدیدی از در شعر مقاومت فلسطین قابل‌ردیابی است که با ظهور نسل جدیدی از «کودکان سنگ‌انداز» همراه است و این نشانه روحیه امید و سرزندگی مردمی است نزدیک به نیم‌قرن حاضر به تسلیم در برابر ظلم نبوده و همچنان با دست تهی با دشمن نبرد می‌کنند.

در این کارگاه بعد از معرفی کتاب شعر «قصه‌های مادربزرگ» اثر نویسنده و پژوهشگر بوشهری مسعود عرب‌زاده، به‌نقد و بررسی شعری از «سجاد ندومی» از اعضای فعال کارگاه پرداخته شد.

در پایان نیز شاعران هم استانی «بهراد باغبانی نیک، حسن عباسی، محمدمرادی، محمد امینی، محمدصالح منصوری، دریا افکار آزاد، اسما سادات رنجبران، باران تمیمی، مریم شیخیونی، پریسا قمری و ستایش حاتمی» سروده‌های آیینی و اجتماعی خود را قرائت کردند.

لازم به ذکر است، کارگاه شعر آهنگ دیگر، دوشنبه هر هفته رأس ساعت ۱۷:۳۰ واقع در حوزه هنری استان بوشهر میزبان شاعران و ادب‌‌دوستان است.

ارسال نظر