واکاوی «تصاویر عینی و ذهنی» در کارگاه شعر حوزه هنری استان بوشهر

واکاوی «تصاویر عینی و ذهنی» در کارگاه شعر حوزه هنری استان بوشهر
یکصد و دهمین کارگاه شعر آهنگ دیگر با استقبال شاعران و ادب دوستان در حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
کد خبر :  ۱۶۱۶۱۹

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر؛ در این کارگاه شعر «تصاویر عینی و ذهنی» در شعر معاصر مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر کارگاه آهنگ دیگر نخست با تعریفی از تصویر گفت: تصویر گره خوردگی دو چیز از دو دنیای متفاوت در هیات «کلمه» است که ظرفیت‌های عاطفی یا فکری را خلق می‌کنند. قدرت تصویرسازی مهم‌ترین

کارکرد «تخیل» است که صُوَر خیال را رقم می‌زنند.

غلامرضا ابراهیمی با اشاره به تصاویر عینی یا اُبژکتیو بیان کرد : به تصاویری که به طور  مجسم و زنده و ملموس روایت شده و سبب «همذات‌پنداری» در مخاطب می‌شود، تصاویر عینی می‌گویند.

وی با استناد به سخن «دی ‌‌لویس» شاعر  انگلیسی اضافه کرد: قوه‌ای که ایماژ شاعرانه را می‌آفریند، تخیل است .در واقع « تخیل» برجسته ترنی عنصر شعر در خلق زیبایی است.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به «تصویر ذهنی» یا سوبژکتیو» گفت: تصاویری که از  نقش‌بندان خیال عبور کرده و سبب کشف و حیرت شاعرانه می‌گردد در گستره‌ تصاویر ذهنی یا سوبژکتیو قرار می‌گیرد.

 دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر افزود: تصویر در شعر ، منجر به برجسته‌سازی کلام و شکستن عادت‌های مالوف می‌گردد.

رودکی ، منوچهری، خیام، سعدی و حافظ و مولانا در ادبیات سنتی و نیما ، اخوان، نادرپور ، فروغ ، سپهری و منوچهر آتشی از مطرح‌ترین شاعران تصویرپرداز ادبیات معاصر ایران محسوب می‌شوند.

در بخش دوم کارگاه هریک از شاعران هم استانی سبحان زنگی ، یوسف جمالی ، بهراد باغبانی‌نیک، محمد صالح منصوری، محمد مرادی، فتح‌الله خلیل‌نژاد، محمد ابراهیمی ، محمد امینی، مرتضی سعدآباد مطلق، پژمان موسوی نژاد، فرح راوردشیری، هانا دهقانی، باران تمیمی ،الناز رشیدی، فخرالسادات تقی‌زاده، فرشته تنگستانی و پریسا قمری آخرین سروده های خود را قرائت کردند و در مورد اشعار به نقد و تحلیل نشستند.

پایان بخش جلسه با خوانش غزلی از لسان‌الغیب حافظ شیرازی توسط بهنام هنری همراه بود که موجب استقبال حضار قرار گرفت.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر دوشنبه هر هفته ساعت 17:30 در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر میزبان شاعران و ادب‌دوستان است.

 

ارسال نظر