پدیدار شناسی و کارکرد آن در کارگاه شعر حوزه هنری استان بوشهر

پدیدار شناسی و کارکرد آن در کارگاه شعر حوزه هنری استان بوشهر
یکصد و نهمین کارگاه شعر آهنگ دیگر با حضور شاعران و ادب دوستان در حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد .
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
کد خبر :  ۱۶۱۶۱۳

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر؛ در این کارگاه شعر « پدیدارشناسی و کارکرد آن مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

دبیر کارگاه آهنگ دیگر نخست با اشاره به « پیشینه مکتب ژنو» در ادبیات جهان گفت : مکتب ژنو در دهه 1950 بنا بر نظریات پدیدار شناسی « هوسرل» پی ریزی شد .

غلامرضا ابراهیمی افزود : پدیدار شناسی به جای پدیده های عینی و ابژه ها ، پدیدارها و سوبژه ها را مورد بررسی قرار می دهد . در پدیدارشناسی جهان و پدیده های بیرونی مد نظر نیست ، بلکه نویسنده به خلق جهانی تازه که ساخته ذهن شاعرانه اوست ، می پردازد.

ابراهیمی با اشاره به جایگاه ، اهمیت و کارکرد پدیدار شناسی گفت : در پدیدار شناسی مجموعه ای از دال های زبانی و غیر زبانی ما را به سوی مدلول رهنمون می سازد و خواننده از راه نشانه شناسی به معنا راه پیدا می کند. تفاوت این نوع پدیدار شناسی با پدیدار شناسی سنتی در این است که در پدیدارشناسی هوسرل ، از ظاهر پدیده ها به درون آن ها راه نمی جوییم ، اما در سنتی و عرفانی ظاهرا با آیینه نمای حقیقت باطن می داند.

در بخش دوم جلسه ، به نقد و تحلیل غزلی عاشقانه از یوسف جمالی با زبان و زاویه دید نو در کرانگی با لطافت و باریک اندیشی های سبک هندی و نیز غزلی آیینی از اعظم نجفی با زبان نئوکلاسیک پرداخت.

در پایان کارگاه آهنگ دیگر از شاعران هم استانی بهراد باغبانی نیک ، سجاد ندومی ، دریا افکار آزاد ، محمد امینی ، محمد ابراهیمی و زهرا فولادی آخرین اشعار خود را قرائت کردند  و در مورد آنان به تحلیل و بررسی نشستند.

گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر دوشنبه هر هفته ساعت 17:30 در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر میزبان شاعران و ادب دوستان است.

ارسال نظر