
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر، دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر با تبریک نیمه شعبان نخست به «تعریف شعرمهدوی» پرداخت و گفت: شعر مهدوی شعری است با نگاه متعالی و معنوی که به دنبال تبیین هنرمندانهی آرمانهای مهدوی و ترسیم سیمای تمامنمای «انسان کامل» است و پیش و بیش از «صورت» به سیره نورانی و «سیرت» سراسر جذاب امام مهدی (عج) بپردازیم.
غلامرضاابراهیمی اضافه کرد: شعر مهدوی از نظر شاکله درونی و بافت محتوایی به دستهبندیهایی چون «شعر انتظار، شعر غیبت، شعر ظهور، شعر دیدار، شعر توسل، شعر موعود سرودهها و...» تقسیم میشود و هریک دارای سمت و سوی مشخصی از نظر محتوایی و موضوعی است که به ترسیم ابعاد عظیم و گسترده آخرین ذخیره الهی میپردازد.
وی با اشاره ویژگیهای شعرمهدوی عنوان کرد: کلید واژههایی نظیر «یکتاپرستی، عبودیت و بندگی، حق و باطل، نور و ظلمت، وحدت ادیان، آرمان شهر انسانی، انسان کامل، انتظار سازنده، امیدبخشی، تکریم دانایی، اعتراض، عدالت خواهی، ظلم ستیزی، مظلوم نوازی، صلح اندیشی، تقبیح قدرت طلبی، کرامتهای انسانی، حق خواهی، نفاق ستیزی و بشارت فردای روشن» از مفاهیم اصیل و روشنی است که شاکلهی شعر مهدوی را تشکیل میدهند.
دبیر کارگاه آهنگ دیگر در پایان با مشخص کردن تفاوت میان شعرعاشقانه و شعرمهدوی خاطرنشان کرد: شعر عاشقانه به «صورت» معشوق و شعر مهدوی به «سیرت» محبوب نظر دارد. شعر عاشقانه ترسیم «خودسازی» است و شعر مهدوی جلوه گاه «خودسازی» منتظران واقعی. در شعر عاشقانه وصال با «ذلت و بردگی» همراه بوده اما شعر مهدوی با لذت «عبودیت و بندگی» جهت رسیدن به محبوب گره خورده است.
بخش دوم کارگاه به گفتگو با شاعر مطرح آیینی «محمدرضااحمدیفر» و «سیروس فتحی» نویسنده و شاعر کودک اختصاص یافت.
احمدیفر نخست با تعریفی از شعر آیینی عنوان کرد: شعر آیینی در فرهنگ های متفاوت، تعریف متفاوت دارد. در اصطلاح عام شعر آیینی به تمامی آداب و رسوم ها حتی وطن سروده ها درباره ایران شامل میشود؛ اما در اصطلاح خاص شعر آیینی به آثاری که در حوزه دین و مذهب درباره پیامبر اکرم (ص) و اینه اطهار (علیهمالسلام) سروده شده اطلاق میگردد.
وی با ترسیم شعر آیینی بعد از انقلاب اسلامی گفت: شعر آیینی قبل از انقلاب با محتوای سطحی و ظواهر دین همراه بود؛ اما بعد از انقلاب، شعر آیینی به نوعی «عمق و پختگی» رسیده که بازتاب اندیشه و نگاه روشن شاعران و صاحبنظران است.
نوحه خوانی و سینه زنی از دیرباز به فرهنگ مردم استان بوشهر گره خورده است
خالق «آوازهای ابری» با ترسیم جایگاه شعر آیینی استان بوشهر خاطرنشان کرد: مذهب و آیینها نظیر نوحهخوانی و سینهزنی از دیرباز با فرهنگ مردم گره خورده است؛ لذا ادبیات آیینی بوشهر از نظر تولید محتوا و آثار فاخر نیز در کشور سرآمد بوده و و همواره شاهد به بار نشستن شاعران بلندپایهای نظیر «زندهیاد تیمور ترنج» و «مرحوم خلیل عمرانی» و دهها شاعر مطرح دیگر در سطح کشور هستیم.
سیروس فتحی نیز در گفتگو با دبیر کارگاه نخست به تعریف ادبیات کودک پرداخت و عنوان کرد: مجموعه تولیداتی که به طور اختصاصی به موضوع «کودک ونوجوان» بپردازد و ترسیم دنیای وسیع و متنوع این حوزه باشد، ادبیات کودک نام دارد.
وی اضافه کرد: ادبیات کودک جزو علوم «بین رشتهای» است که تلفیقی از ادبیات، روانشناسی کودک، روانشناسی رشد، جامعهشناسی و علوم کتابداری است.
نویسنده کتاب «شهیدرییسعلیدلواری» خاطرنشان کرد: ادبیات کودک از سال ۱۳۴۰ به طور اختصاصی به سه حوزه شورای ادبیات کودک، انتشارات کمک آموزشی و کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان تقسیم میشود و با حضور شاعرانی چون «عباس یمینی شریف، محمود کیانوش و پروین دولت آبادی» به طور اختصاصی به ادبیات کودک میپردازد؛ بعد از انقلاب اسلامی «مصطفی رحماندوست، رضا رهگذر، جعفر ابراهیمی، هوشنگ مرادی کرمانی، بیوک ملکی، افسانه شعبان نژاد، اسدالله شعبانی، افشین علا، ناصر کشاورز، حمید هنرجو و...» میداندار ادبیات کودک و نوجوان میشوند.
فتحی با اشاره باور دینی در کودکان اضافه کرد: اصل دیرینه این است که «لالاییها» سبب باورپذیری دینی در کودکان و شکلگیری ذهن و آرامش آنان میشود.
در ادامه شاعران هم استانی «محمد مرادی، سجاد ندومی، سیدمحمدعلی حسینی، حسن عباسی، محمد امینی، محمد ابراهیمی، کرامتالله قاسمی، محمد صالح منصوری، زهرا تعجب، غزل محمدی، باران تمیمی، مریم شیخیونی، زهرا فولادی و فرخنده شهابی» اشعار خود را درباره حضرت مهدی (عج)، انتظار، وطن و... قرائت کردند.
شایان ذکر اینکه کارگاه شعر آهنگ دیگر دوشنبه هر هفته، ساعت ۱۷ در حوزه هنری بوشهر میزبان مشتاقان ادب فارسی است.