به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر، دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر با اشاره به اهمیت تصویرسازی گفت: یکی از مهمترین و مفیدترین مولفههای شعری که هر اثر را در جایگاه رفیع قرار میدهد و در حافظه تاریخی جاودانه میکند «تصویرسازی» است. تصویرسازی از تکنیکهای خاص در شعر و داستان محسوب میشود، به طوریکه اگر این عصاره در رنگهای کلمات ریخته شود، سبب تسخیر مخاطب خواهد شد.
غلامرضاابراهیمی اضافه کرد: شاعرانی که پیرو سبک سورئالیسم و ناتورالیسم هستند، از تخیل نیرومند برخوردار بوده و با بهرهگیری از ذهن خلاق و آنات شاعرانه، التذاذ بیشتری از تصویر و ایماژهای شعری داشته و با الهام از طبیعت، همواره خالق شگفتی بوده اند.
وی با اشاره به سخنی از «تولستوی» عنوان کرد: «شاعر باید دنیا را از آنچه هست، بهتر ببیند و به تصویر بکشد.» به عبارت دیگر هنر از زیبایی سرچشمه میگیرد و زیبایی از دل آیینه تصویر میگذرد.
ابراهیمی در ادامه به تعریف تصویر پرداخت و گفت: تصویر که در ادبیات فارسی آن را معادل «ایماژ» اروپاییان در نظر گرفتهاند، نخستین بار توسط دکترشفیعی کدکنی به شکل زیر ارائه شد: «تصرف ذهنی شاعر در مفهوم طبیعت و انسان و کوشش ذهنی او برای برقراری نسبت و ارتباط میان انسان و طبیعت».
دبیرکارگاه آهنگ دیگر خاطرنشان کرد: ایماژ یا تصویر اثری ذهنی است که تجربهی حسی و شهودی شاعر را از طبیعت و نقشبندان خیال در قالب صنایع ادبی چون تشبیه، تشخیص، استعاره، مجاز، حسامیزی، اسطوره و... به خواننده منتقل کرده و او را به «همذاتپنداری» رهنمون میسازد.
وی تصریح کرد: هیچ تصویری تا با عنصر «عاطفه» که به تعبیر رسای میشل فوکو «افسون شاعرانه» نامیده میشود، همراه نباشد، نمیتواند ریشه جان مخاطب را تسخیر کند؛ از این رو «خیال و عاطفه» دو عنصر مهم و شگفتی تصویرساز در عرصه شعر محسوب میشود.
در بخش دوم کارگاه به نقد و بررسی سروده ی سپید از «بهرادباغبانی نیک» و غزلی آیینی از «محمدمرادی» درباره امام زمان (عج) پرداخته شد.
سجاد ندومی با اشاره به سروده باغبانی گفت: در این شعر به «زبان» به عنوان یک حادثه توجه شده که مرکز شعر قرار گرفته و دیگر عناصر شعری دور این مغناطیس میچرخند.
وی اضافه کرد: تاویل معنایی، معماری واژگان و وحدت افقی و عمودی سبب فرم و ساختار قوی در شعر باغبانینیک شده است.
غلامرضاابراهیمی دبیر کارگاه آهنگ دیگر نیز با اشاره به غزل محمد مرادی گفت: شاعر در این شعر آیینی با برخورداری از آشنایی زدایی و سیالیت زبان به صمیمیت «زبان گفتار» نزدیک شده است.
ایشان خاطرنشان کرد: تصویر پردازی، جزیینگری، دوری از شعار زدگی و رعایت اقتصاد کلمه سبب خلق شعری زیبا و اثرگذار توسط مرادی شده است.
در این کارگاه هر یک شاعران هم استانی یوسف جمالی، مسعود عربزاده، محمد مرادی، محمد ابراهیمی، محمد امینی، نوشاد افشون، محمد صالحی منصوری، فتحالله خلیل نژاد، محمد شاکریمطلق، بهنام هنری، دریا افکار آزاد، فاطمه میرزایی، الناز رشیدی، باران تمیمی و پریسا قمری تازهترین سرودههای خود را در قالب غزل، رباعی، دوبیتی، سپید و شعر گویشی قرائت کردند.
لازم به ذکر اینکه کارگاه شعر آهنگ دیگر حوزه هنری استان بوشهر دوشنبههاهر هفته راس ساعت ۱۷ میزبان شاعران و مشتاقان گلزار ادب فارسی است.
