اهداء لوح تقدیر و تندیس سوگواره به 50 شاعر و هنرمند در اختتامیه سوگواره‌های عاشورایی

اهداء لوح تقدیر و تندیس سوگواره به 50 شاعر و هنرمند در اختتامیه سوگواره‌های عاشورایی
برترین‌های سه سوگواری عاشورایی در آیینی با حضور حجت‌الاسلام‌ محمد قادری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام یعقوب بهمنیاری رئیس دفتر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان بوشهر، امید پارسایی فر رئیس حوزه هنری استان بوشهر و فعالین فرهنگ، ادب و هنر روز چهارشنبه 9 صبح در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر معرفی شدند.
يکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
کد خبر :  ۱۶۰۳۵۹

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، در پی انتشار فراخوان چهارمین سوگواره استانی از عرشیان نینوا و نخستین سوگواره عکس نگاه عاشورایی ویژه استان‌های جنوب کشور، نخستین سوگواره استانی مجالس برگزیده تعزیه و شبیه‌خوانی تعزیه‌ای برای به ترتیب 250 اثر 55 شاعر آیینی، بیش از 200 اثر از عکاسان و 17 گروه تعزیه شرکت کردند.

 

 

داوران سوگواره استانی از عرشیان نینوا غلامرضا ابراهیمی، غلامحسین دریانورد و حیدر منصوری بر عهده داشتند که بر اساس رأی داوران این رویداد، حدیث زنگنه، بهراد باغبانی نیک و سید محمدعلی حسینی به‌عنوان برگزیدگان بخش اصلی معرفی شدند و فرشید ابراهیمی و مجید بوری رتبه قابل‌تقدیر را در این بخش به دست آوردند.

 

 

همچنین، حسین پروند رتبه برتر بخش ویژه و فریبا جلالیان رتبه تقدیری این بخش را از آن خود کردند.

در رویداد «چراغ‌داران شعر آیینی» نیز از اسکندر احمدنیا به پاس چند دهه تلاش در عرصه شعر آیینی با اهدای تندیس به صورت ویژه تجلیل شد و مجید عابدی و سید حسن شجاع به‌عنوان دیگر برگزیدگان این رویداد معرفی شدند.

در بخش نخستین سوگواره عکس «نگاه عاشوراییان جنوب» ویژه استان‌های جنوب کشور محسن کیانپور، جلیل گلستانیان و امین چاهشوری داوری این سوگواره را به عهده داشتد که بر اساس هیئت‌داوران در بخش حرفه‌ای عکاسی سید حسین فتاحیان (یاسوج)، اکبر شکوه (تنگستان) و اسحاق آقایی (یاسوج) به ترتیب رتبه‌های نخست و در بخش حرفه‌ای عکاسی علی‌رضا محمدی (خوزستان)، سراج غلام‌زاده فرد (بوشهر)، درسا صولتی (بوشهر)، محدثه بشریان (بندرعباس)، محمد بشریان (بندرعباس)، بخش مردمی عکاسی (تقدیری) و مهدی امن (قم) شایسته تقدیر معرفی شدند.

نخستین سوگواره استانی «تعزیه‌ای برای افلاکیان» مجالس برگزیده تعزیه و شبیه‌خوانی؛ داوری علی قربانی به عهده محمد لطفی و عبدالمحمد انصاری برگزار شد که در بخش‌های نسخه‌نویسی، اشقیا خوان، اولیا خوانی، کودک خوان، معین البکایی، طراحی لباس افراد برتر معرفی گردید که در بخش نسخه‌نویسی سید علی امامزاده‌ای، حاج حسن فخاری، محمدحسن خسروی، بخش اشقیا خوان، مرتضی فیروزی، سید محمد امامزاده‌ای و حاج حسن فخاری به عنوان برترین‌ها معرفی شدند.

 

در بخش اولیا خوان مرد نیز احمدرضا قربانی، امان‌الله ابراهیمی، عباس خالدی و در بخش اولیا خوان زن مریم رنجبر، محبوبه باشی و فاطمه دشتیان به‌عنوان برتر دست یافتند.

در بخش کودک خوان نیز غزل فاتح، فاطمه نور محمد و غلامرضا مختاری به‌عنوان برترین‌های این بخش معرفی و در بخش معین البکایی نیز حاج حسن فخاری، غلامحسین علمدار و در بخش طراحی لباس حسین علمدار به عنوان برتر دست پیدا کردند در این آیین همچنین از غلامحسین علمدار به‌پاس یک‌عمر فعالیت هنری در عرصه " معین البکایی" در تعزیه، تقدیر به عمل آمد و تندیس ویژه سوگواره نیز به وی تقدیم شد.

همچنین از محمد رحمانی که به‌عنوان معین البکای گروه تعزیه شهر عالی شهر در ششمین همایش تعزیه راهیان اربعین کشور عراق اجرا پرداخته بود موردتقدیر قرار گرفت.

در اختتامیه سه سوگواره عاشورایی هم‌زمان به مناسبت سومین سالگرد شهادت جهان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، سخنران های مراسم امید پارسایی فر رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و حجت الاسلام محمد قادری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان بوشهر بودند و با تاکید بر این نکته «هنرمندان نقش به سزایی در عرصه هنرهای آیینی دارند و در راستای هنر مقاومت حرکت می‌کنند» و «حوزه هنری انقلاب اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی نقش بسزای در جهاد تبیین دارند» مطالبی را ارائه نمودند.

در این مراسم از نماهنگ رمز وحدت با صدای سید اسماعیل مهیمنی و امیررضا خدرزاده، شعر حسین دارند و تنظیم آن توسط محسن برزگر تولید گردید رونمایی شد و نمایش " نقل مقاومت" به روی صحنه رفت. قصه این نمایش در مورد نبرد خان طومان به نویسندگی سید اکبر موسوی و کارگردانی احمدرضا قربانی و بازیگری محمدرضا علی پور بود که به زیبایی اجرا شد.

مجری آیین اختتامییه سه سوگواره عاشورایی را آرش شبانکاره از مجریان توانمند استان برعهده‌داشت.

 

ارسال نظر