بررسی شعر و شخصیت خلیل شعر انقلاب در کارگاه شعر حوزه هنری استان بوشهر

بررسی شعر و شخصیت خلیل شعر انقلاب در کارگاه شعر حوزه هنری استان بوشهر
نود و سومین کارگاه شعر آهنگ دیگر به ‌مناسبت ۱۹ آذرماه سال کوچ شاعر مطرح آیینی شادروان خلیل عمرانی با حضور چشمگیر شاعران و ادب‌‌دوستان در حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر :  ۱۶۰۱۲۵

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، دبیر کارگاه با نکوداشت سالگرد خلیل شعر انقلاب عنوان کرد: خلیل عمرانی با تخلص «پژمان دیری» از تبار روشن شاعران متعهد انقلاب اسلامی بود که سال‌ها ذوق و قریحه‌ی خود را در راه پاسداری از آرمان‌ها و اندیشه‌های ناب حضرت امام و انقلاب قرار داد. اگرچه خلیل شعر انقلاب در میان ما نیست، اما "ترنم حضور" او تا همیشه در گوش «شاعران نسل مروارید» خواهد ماند و عشاق ادبیات ساعت خود را " به وقت شرعی دریا" تنظیم خواهند کرد.

غلامرضا ابراهیمی با اشاره به جایگاه شعر مرحوم عمرانی افزود: چهره‌ خلیل عمرانی از میان ده‌ها شاعر پایداری و آیینی کشور از شناخته‌شدنی است. موضوعاتی همچون خدا ، انسان ‌مداری، شهید و شهادت ، امام و انقلاب، ایثار و پایداری و مرگ اندیشی و حفظ ارزش‌ها از جمله دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی در شعر و اندیشه عمرانی است.

ایشان با بیان این‌که بارزترین ویژگی خلیل شعر انقلاب، حضور مستمر در حوزه پرورش استعدادهای ادبی و آموزش بود، گفت: مرحوم عمرانی بیش از آن‌که عمر گرانمایه‌اش را برای ارتقای شعر خود صرف کند، این توان را وقف کشف و پرورش و ارتقای شعر نسل جوان می‌کرد. او سیر روشن آموزش‌هایش را با  دوستی و محبت اهل‌بیت(علیهم‌السلام) آمیخته بود.

دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر افزود: عمرانی خانه خودش را به حسینیه و تکیه‌ی شعر تبدیل کرده بود؛ درواقع انجمن ادبی که او در خانه‌اش برگزار می‌کرد «حسینیه‌ی شعر» بود و به خاطر همین بود که تمامی تربیت‌شدگان او از «شاعران مکتب اهل‌بیت و انقلاب» هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های گسترده این شاعر  در حوزه‌ی ادبیات پایداری خاطرنشان کرد: استاد عمرانی نزدیک به ۳۰ کانون ادبی را مدیریت می‌کرد و به تربیت «شاعران نسل مروارید» مشغول بود و همین ویژگی او را از سایرین ممتاز می‌کرد. او در سال ۱۳۸۳ در کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در رشته ادبیات فارسی پذیرفته شد و پایان‌نامه‌ی خود را با عنوان «غزل عاشقانه پس از انقلاب» زیر نظر استاد راهنما دکتر قیصر امین پور به سرانجام رساند. درواقع آخرین بیست قیصر به خلیل عمرانی تعلّق گرفت و این دانشجوی حق‌شناس تا آخرین لحظات عمر استاد در بیمارستان در کنار او ماند.

در بخش دوم جلسه، ضمن معرفی کتاب آیینی« رسیده‌تر از ماه به نیمه چهارده » اثر «علی هوشمند» به تحلیل کوتاه شعر و آثار این شاعر مطرح آیینی در حوزه فرم، ساختار، اندیشه و بومی‌گرایی در ادبیات معاصر پرداخته شد.

پس‌ازآن نوبت به‌نقد و تحلیل دو شعر تازه از« سجاد ندومی و فرح راوردشیری» از اعضای فعال کارگاه آهنگ دیگر رسید.

دبیر کارگاه، شعر  سجاد ندومی را چشم‌اندازی تازه در حوزه جریان شعر « در وضعیت دیگر» دانست و گفت: شاعر در این اثر به خوبی از اندیشه و تخیل کار می‌کشد و شاهد فرم و ساختار، جزیی‌نگری و روایتمندی و تصاویر بدیع هستیم.سبحان زنگی نیز با اشاره به شعر بانو فرح راوردشیری عنوان کرد: در این سپید سروده گاهی اوقات «تصریح» جای« تصویر » را می‌گیرد، اما هرگاه شاعر به لایه‌های زیرین زبان دست می‌یابد شاهد «آشنایی‌زدایی» و گزاره‌هایی درخشان، ژرف و اثرگذار خواهیم بود.

سجاد ندومی نیز با تائید نظرات دوستان بیان داشت: این شعر ادامه‌ی «جریان شعر زبان» است که تمام کوشش و سعی این‌جانب در بهره‌وری از زبان چندلایه و استفاده از اندیشه، روایت و تصاویر مجسم و عینی است.

در پایان نیز شاعران هم استانی « محمد صالح منصوری، حسن عباسی، سبحان زنگی، فتح‌الله خلیل نژاد، محمدقاسمی، دریا افکار آزاد و معصومه سعیدی» آخرین سروده‌های خود را در قالب‌های غزل، دوبیتی ، سپید و... قرائت کردند.

لازم به ذکر اینکه کارگاه شعر آهنگ دیگر ، دوشنبه هر هفته رأس ساعت ۱۷ واقع در حوزه هنری استان بوشهر میزبان شاعران، نویسندگان و ادب‌‌ دوستان است.

ارسال نظر