« انقلاب نیما و شعر معاصر» در کارگاه شعر حوزه هنری استان بوشهر بررسی شد

« انقلاب نیما و شعر معاصر» در کارگاه شعر حوزه هنری استان بوشهر بررسی شد
نودمین کارگاه شعر آهنگ دیگر به مناسبت سالگرد تولد نیما یوشیج با محوریت « انقلاب نیما و شعر معاصر» با حضور شاعران و ادب‌‌دوستان در حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر :  ۱۵۹۸۱۳

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر ، دبیر کارگاه نخست با خوانش شعر «تو را من چشم در راهم» به نهضت ادبی نیما یوشیج اشاره کرد و گفت: نیما نخستین معمار شعر نو فارسی است که در پی افکندن کاخ شعر معاصر، مانند همه کاشفان و مخترعان دشواری‌های بسیاری را تحمل کرد. او زمانی دست‌به‌کار مهندسی شعر نو شد که هرگونه نظریۀ جدید در این حوزه از سوی برخی سنت‌گرایان گناهی نابخشودنی محسوب می‌شد.

غلامرضا ابراهیمی افزود: نیما با فرم و ساختار و دریچه‌ی  تازه نگاه خود، تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن را بهم ریخت و نظمی نوین بنا کرد ، به طوری که همه‌ی جریان‌های اصلی شعر معاصر  وامدار انقلاب و تحولی هستند که نیما مبدع و گسترش‌دهنده‌ی آن بود.

مدرس کارگاه آهنگ دیگر با اشاره به نمادین بودن شعر نیما بیان کرد: شعر نیما، شعری است نمادین که فهم دقیق و درست شعر او  به درک و دریافت زبان و بیان ویژه نیاز دارد. شاعر با نگاهی سمبولیک، مسائل هستی‌شناسانه را بازگو می‌کند و مخاطب را به «جهان شعری خود» دعوت می‌نماید.

وی اضافه کرد: نیما یوشیج با بهره‌گیری از عناصر طبیعی با بیانی رمزگونه ، مسائل اجتماعی و سیاسی روزگارش را روایت می‌کرد.فرزند دامنه‌های یوش، آن‌قدر با طبیعت پیوند داشت که طبیعت و انسان را از هم تفکیک‌ناشدنی می‌دانست. او طبیعت را از درون انسان می‌بیند و انسان را در طبیعت و همجوشی با او می‌یابد.

ابراهیمی تصریح کرد: شاعر باید در جستجوی دنیای شخصی خود باشد، ایدئولوژی و جهان‌بینی خاص خود را پیدا کند و تنها به این راضی نباشد که از روزنه‌ی نگاه دیگران، هستی را تجربه‌ کند و تنها یک مقلد صرف یا راوی اندیشه‌ها و دستاوردهای دیگران باشد.

در بخش دوم کارگاه، بعد از معرفی منابع آموزشی از ادبیات ایران و جهان، به نقد و تحلیل اشعاری تازه از « سجاد ندومی و فرح راورد شیری» از اعضای فعال کارگاه پرداخته شد.

در پایان نیز شاعران هم استانی «علیرضا کاشف، حسن عباسی، سید محمدعلی حسینی،  محمد مرادی، محمد صالح منصوری، مسعود عرب زاده، فتح‌الله خلیل نژاد، حدیث زنگنه، باران تمیمی، پریسا قمری، ملکه میرزازاده و مریم شیخیونی » آخرین سروده ‌های خود را در قالب غزل، دوبیتی ، سپید و... قرائت کردند.

لازم به ذکر اینکه کارگاه شعر آهنگ دیگر ، دوشنبه هر هفته رأس ساعت ۱۷ واقع در حوزه هنری استان بوشهر میزبان شاعران، نویسندگان و ادب‌‌ دوستان است.

ارسال نظر