نقد آخرین اثر ایرج صغیری در انجمن داستان حوزه هنری

نقد آخرین اثر ایرج صغیری در انجمن داستان حوزه هنری
هفتاد و دومین نشست انجمن داستان حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر با بررسی رمان آواز تیترو ها برگزار شد.
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر :  ۱۵۹۷۱۰

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر؛ در این نشست که اولین جلسه از سری نشست‌های تحلیل و بررسی رمان آواز تیتروها، اثر ایرج صغیری است، کارنامه هنری این نویسنده برای هنرآموزان تشریح شد.

دبیر انجمن داستان حوزه هنری اظهار کرد: استاد ایرج صغیری به‌عنوان پدر تئاتر آیینی ایران، تأثیر بزرگی در هنرهای نمایشی و ادبیات فولکلور ایران داشته است.

حسین فیروزه گفت: صغیری که متولد محله شکری بوشهر است، فعالیت‌های هنری خود را در قالب برگزاری تعزیه در همان زادگاهش آغاز کرد.

وی افزود: با ورود ایشان به دانشگاه فردوسی مشهد و بهره‌گیری از تدریس اساتید به نامی چون دکتر علی شریعتی و قرارگیری در فضای فرهنگی آن دوره، فعالیت‌های هنری صغیری نیز به سوی تئاتر مدرن سوق پیدا کرد و با همکاری رضا دانشور و داریوش ارجمند، موفق به تولید تئاتر "ابوذر" گردید.

فیروزه خاطرنشان کرد: نمایشنامه ابوذر بر اساس کتاب "بار دیگر ابوذر" نوشته دکتر شریعتی و به صورت تک پرسوناژ با بازی استاد صغیری اجرا شد و پس از موفقیت چشمگیر در مشهد، بارها در حسینیه ارشاد تهران نیز به اجرا درآمد.

دبیر انجمن داستان حوزه هنری عنوان کرد: کسب تجارب موفق در عرصه تئاتر و تلفیق آن با المان‌های بومی و آیین‌های سنتی بوشهر، منجر به خلق تئاتر ماندگار "قلندرخونه" و "محپلنگ" شد که هر دو اثر توفیقات ملی و بین‌المللی بسیاری کسب کردند.

وی جای خالی آثار داستانی در حوزه مقاومت مردم جنوب ایران را یکی شکاف بین نسلی عنوان کرد و گفت: سابقه بیش از دو قرن مقاومت مردم جنوب کشور با محوریت استان بوشهر برعلیه بیگانگان، ازجمله جنبه‌های درخشان تاریخ ایران است.

فیروزه افزود: در رمان آواز تیتروها، استاد صغیری با پرداخت برشی از مبارزات رییسعلی دلواری، منش و شخصیت این قهرمان را برای مخاطبان نوجوان و جوان در فرم داستانی معرفی کرده است.

در ادامه این نشست، اعضای انجمن به خوانش داستان‌های خود پرداخته و این آثار موردنقد و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است ؛ کتاب آواز تیتروها به قلم ایرج صغیری  به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر تولید و  مجموعه نشست‌های جاری انجمن داستان در جلسات آینده با بررسی این رمان و تحلیل فنی و محتوایی آن ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر