« تصویر و کارکرد آن در ادبیات معاصر» در کارگاه شعر حوزه هنری بوشهر بررسی شد

« تصویر و کارکرد آن در ادبیات معاصر» در کارگاه شعر حوزه هنری بوشهر بررسی شد
هشتاد و هشتمین کارگاه شعر آهنگ دیگر با موضوع بنیادین « تصویر و کارکرد آن در شعر معاصر» با حضور شاعران و ادب‌‌دوستان در حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
کد خبر :  ۱۵۹۷۰۹

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر ، دبیر کارگاه نخست با تعاریفی از تصویر عنوان کرد:  از دیدگاه ژان پل سارتر، تصویر نوع خاصی از جلوه اشیا و پدیده‌ها است که در هیات کلمه به ظهور می‌رسد.

غلامرضا ابراهیمی ادامه داد: تصویر آن چیزی است که گرهی فکری و عاطفی را در لحظه‌ای از زمان ارایه می‌دهد.

ایشان اضافه کرد: تصویر ، حلقه زدن دو دنیای متفاوت بوسیله کلمات در نقطه ی معین و روشن است ؛ به عبارت دیگر تصویر آن است که ظرفیت‌های عاطفی و فکری متعلق به زمان و مکان‌های مختلف را بهم پیوند دهد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین لوازم تصویر و تجربه، در معرض بودن و قدرت مشاهده شاعر است. شاعری که به صورت ناخودآگاه می‌داند چگونه تصاویر بکر را صید می کند و بستری زیبا را خلق می نماید که کلمات، محمل زیست شاعرانه می باشند.

ایشان اضافه کرد: شفیعی کدکنی نیز تصویر را  زاییده‌ی تصرف ذهنی شاعر برای برقراری ارتباط میان انسان و طبیعت می‌داند و در جایی دیگر آن را حاصل نوعی تجربه‌ می‌داند که با عاطفه، احساس و آنات شاعرانه همراه است.

ابراهیمی افزود: در واقع کارکرد و نمود بارز تصویر را می‌توان در «تشبیه، تشخیص، استعاره ، نماد، اسطوره و اغلب صنایع ادبی» مشاهده کرد که جلوه‌ای خاص در نقش‌بندان خیال رخنمون می‌سازند.

دبیر کارگاه آهنگ دیگر اضافه کرد:  تصویر جنبه‌ای جوششی و اشراقی دارد و منطق عقلانی در آن کوچک‌ترین نقشی ندارند ؛ از آنجا که شاعر در زندگی خاص خود تجربه‌های ویژه‌ی خودش را دارد طبعا صور خیال او نیز دارای مشخصاتی است که مختص خود اوست.

رودکی، منوچهری، خیام، سعدی و حافظ و مولانا در ادبیات سنتی و نیما و اخوان و فروغ و سپهری و منوچهر آتشی از بارزترین شاعران تصویرپرداز ادبیات معاصر ایران محسوب می‌شوند.

در بخش دوم کارگاه بعد از معرفی منابع آموزشی توسط «بهراد باغبانی‌نیک» به نقد و بررسی اشعاری تازه از «سجاد ندومی و محمدصالح منصوری» از اعضای فعال کارگاه پرداخته شد.

در پایان نیز شاعران هم استانی « یوسف جمالی، بهراد باغبانی نیک، حسن عباسی، محمد ابراهیمی، فتح الله خلیل نژاد، باران تمیمی، دریا افکار آزاد ، مهرناز میرزا زاده و پریسا قمری » آخرین سروده ‌های خود را در مورد، ایران قوی، عشق به میهن، عاشورا و... در قالب غزل، چارپاره، سپید و.... قرائت کردند.

لازم به ذکر اینکه کارگاه شعر آهنگ دیگر ، دوشنبه هر هفته راس ساعت ۱۷ واقع در حوزه هنری استان بوشهر میزبان شاعران و ادب‌‌ دوستان است.

ارسال نظر