گفتگو با کارگردان نمایش ضدفراموشی

گفتگو با کارگردان نمایش ضدفراموشی
یونس مرادی؛ حس وطن‌دوستی عِرق ملی در مردم استان بوشهر ثابت‌شده است
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
کد خبر :  ۱۵۹۷۰۱

استعمار انگلیس چهار بار به استان بوشهر حمله کرد اما هر بار با مقاومت مبارزان و مردم استعمارستیز این منطقه به رهبری علما و مقاومت مردم جنوب روبه‌رو شد و شکست خورد در این میان سیاست تجاوز خواهانه بریتانیا در ایران دستمایه سوژه‌های بسیاری برای هنرمندان ایران خصوصاً استان بوشهر در قالب‌های فیلم، نمایش، شعر... گردیدتا پیشینه حماسی تاریخ بوشهر در دو قرن در مبارزه علیه استعمار و استکبار را باشکوه به نسل‌های حال و آینده انعکاس دهند. به همین بهانه گفتگوی کوتاهی با یونس مرادی کارگردان نمایش " ضد فراموشی " که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر در شهر دلوار و بوشهر اجراشده است می‌خوانیم:

نمایش ضد فراموشی چگونه شکل گرفت؟

 مشغول بودن ذهن مردم توسط فضای مجازی و رسانه و آشناییِ کم نسل جدید با بزرگان و مفاخر کشور باعث شد که ایده این نمایش شکل بگیرد

نمایش در شهر دلوار چه وضعیتی دارد؟

ما دو سالی است که نمایش دلوار را زنده کردیم و این دومین کار صحنه‌ای است و همچنین سه نمایش کوتاه دیگر نیز در این دو سال در تئاتر بچه‌های مسجد اجرا رفته‌ایم.

نقش واحد نمایش حوزه هنری در پرداختن به مضمون‌های مقاومت و بومی در شهری همچون دلوار چگونه است؟

با حوزه هنری در نمایش ضد فراموشی همکاری خیلی خوبی داشتیم و همچنین در تئاتر بچه‌های مسجد نیز همکاری خیلی خوبی صورت گرفت.

شما چگونه دست‌مایه تئاترتان را مقاومت مردم دلوار قرار داده‌اید؟

با توجه به مقاومت رئیس‌علی دلواری در برابر استعمار تصمیم گرفتم این ایده را درقالب یک داستان بومی که در دلوار می گذرد و مربوط به مقاومت زنان و نسل بعد از رئیسعلی دلواری است.

داستان نمایش «ضد فراموشی» چیست؟

نمایش فراموشی داستان پسری است که فراموشی گرفته است که دلیل آن آب چاهی است که مردم دلوار از آن می‌نوشند و بعد ما متوجه می‌شویم که این چاه دسیسه انگلیسی‌هاست که مردم را مجبور به استفاده از این چاه کرده‌اند که قهرمان داستان با کمک مادر خود به مقاومت با انگلیسی‌ها برمی‌خیزد

با توجه به جایگاه ویژه استان بوشهر در دو قرن مقاومت در مورد نقش و جایگاه مقاومت در استان بوشهر توضیحاتی را بفرمایید؟

با توجه به بزرگانی که تاریخ استان بوشهر در حوزه مقاومت به خود دیده فکر می‌کنم حس وطن‌دوستی و عِرق ملی در مردم استان بوشهر یک امر قدیمی و ثابت‌شده است.

چگونه می‌توان مقاومت شهیدان ازجمله ریس علی دلواری و... الگوهای جذاب برای نوجوانان است را پررنگ‌تر در هنر به‌ویژه نمایش ببینیم؟

هنر نمایش می‌تواند با ایده‌های نو و نمایش‌هایی که قصه جذاب داشته باشند مردم به‌خصوص نسل جوان را بیشتر با بزرگانی چون رئیس‌علی آشنا کند همچنین به نظرم مسئولین نیز باید از نمایش‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند بیشتر حمایت کنند.

به نظر شما برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع مقاومت در تئاتر امروز چقدر اهمیت دارد؟

جشنواره با موضوع مقاومت باعث می‌شود که انگیزه برای کسانی که تئاتر کار می‌کنند ایجاد کند که در این زمینه کار بیشتری تولید کنند چون چه بخواهیم چه نخواهیم جشنواره باعث دیده شدن و تشویش بیشتر می‌شود که نتیجه آن آشنایی بیشتر مردم با این موضوع است.

شما چگونه با حوزه هنری آشنا شدید و وارد عرصه تئاتر شدید؟

من اولین بار در نمایش حماسه سه دلوار با حوزه هنری همکاری کردم و این دومین همکاری تئاتر صحنه‌ای بنده می‌باشد.

بازیگران و عوامل این نمایش را معرفی کنید.

نویسنده و کارگردان: یونس مرادی، دستیار کارگردان: مجتبی اسدی، بازیگران: یونس مرادی، نیلوفر پوشپاش سبحان تنگسیری، گروه فرم: رضا پیکار، حسین دلواری، امیررضا کامیاب، علیرضا ربانی، ابوالفضل رستمی

منشی صحنه: امیرحسین هدایتی، نور: ضحی پوشپاش، موسیقی: محمدرضا زمانی و امیرحسین خاوری، پخش موسیقی: امیرحسین هدایتی، عکاس: مجتبی اسدی، مدیر صحنه: فرزانه خضری.

ارسال نظر