دبیر کارگاه با اشاره به ساختار فیزیکی داستانها اظهار کرد: به طورکلی سیمای داستان کلاسیک بر مبنای دو عنصر شخصیت و طرح میگذرد.
حسین فیروزه افزود: داستانهایی که نیروی پیش برنده آن بر مبنای شرایط شخصیت داستان بنا نهاده شده است را داستان شخصیت محور و داستانهایی که نیروی پیشران آن طرح و پیرنگ است، داستان موقعیت مینامند.
وی خاطرنشان کرد: برای نوشتن داستان موقعیت خوب، باید پیرنگ قوی داشته باشیم. این پی رنگ بر مبنای اتفاقات ناگهانی استوار نیست و تنها یک شبکه علت و معلولی از اتفاقات است که آن را باورپذیر و مخاطب را همراه میسازد.
فیروزه عنوان کرد: توالی اتفاقات در نور زمان، باید دلیل کنش و واکنش شخصیتها را به مخاطب القا کند و مخاطب را با داستان همراه سازد.
در ادامه این نشست امیر خلیلی و سکینه مرطودی از اعضای انجمن داستان، آخرین داستانهای خود را جهت نقد و بررسی اعضا ارائه دادند.