«نقد و تحلیل شعر عاشورایی» در کارگاه شعر آهنگ دیگر حوزه هنری استان بوشهر

«نقد و تحلیل شعر عاشورایی» در کارگاه شعر آهنگ دیگر حوزه هنری استان بوشهر
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، کارگاه تخصصی شعر آهنگ دیگر با محوریت «واکاوی مولفه‌های شعر عاشورایی» و نقد و تحلیل «منتخبین سوگواره استانی از عرشیان نینوا» در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر برگزار شد.
يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
کد خبر :  ۱۵۸۹۸۲

هفتاد و هشتمین جلسه آهنگ دیگر به مناسب ایام سوگواری سالار شهیدان، به بررسی شعر عاشورایی و نقد و تحلیل اشعار عاشورایی منتخبین سوگواره از عرشیان نینوا در سه دوره گذشته، اختصاص یافت.
دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر با تعریفی از شعر عاشورایی گفت: شعر عاشورایی شعری‌ست که روح ایثار، آزادگی و بیداری را به کالبد جامعه بدمد و سیمای «امام عاشورا» را با صلابت و اقتدار به تصویر بکشد.

غلامرضا ابراهیمی افزود: شعر عاشورایی به مثابه‌ی «شب‌ چراغی برای در راه ماندگان و گمشدگان است و گستره آن باید بسی فراتر از مدح و مرثیه باشد.
ایشان اضافه کرد: اقیانوس شعر عاشورا گوهرهای ناب و ناسُفته دارد که صید این گوهرهای گران، غواصان دریادل و دلسپرده در شور و شعور و شیدایی می‌‌خواهد.
ابراهیمی با اشاره به ویژگی‌های شعر عاشورایی خاطرنشان کرد: شعر عاشورا شعری حرکت‌آفرین، استکبار ستیز، عدالت‌محور و افشا کننده است که «صدای حیرت بیدار» انسان معاصر جهت سلوک الی الله است.
وی با توجه به شاخصه های شعر عاشورایی عنوان کرد: نهضت عاشورا دارای سه بُعد «سوگ»،« حماسه » و «پیام عاشورا» است که شاعر باید در کنار پرداختن به اندوه و مصائب سیدالشهدا و شور حماسی قیام جاودانه‌اش، پیام بلیغ عاشورا را زینب‌وار به گوش جهانیان برساند.

ابراهیمی در پایان اضافه کرد: شعر عاشورایی الزاماً در کنار «موضوع» باید «موضع» دینی داشته باشد. موضوع ،توقف در صورت و ظاهر عاشورا و اندوه و مصائب آن و موضع، پرداخت باطن و سیرت و حقیقت معارف و حق‌مداری عاشوراست.

در این جلسه به نقد و تحلیل دو غزل عاشورایی از «دانیال زارع و فاطمه میرزایی» از شاعران جوان آیینی استان بوشهر ، منتخب دوره های اول و دوم سوگواره شعر از عرشیان نینوا پرداخته شد.

در این کارگاه شاعران هم استانی «سید مرتضی کرامانی، احمدرضا احمدی فر، دانیال زارع ، هانا دهقانی، فاطمه میرزایی ، محمد ابراهیمی، سجاد ندیمی، دریا افکار آزاد، فتح‌الله خلیل‌نژاد، زهرا فولادی و نعیم اکبر پور» به قرائت تازه‌ترین دلسروده‌های خود پرداختند.
پایان کارگاه با خوانش غزلی زیبا از «استاد سایه» توسط ادیب و هنرمند هم‌استانی بهنام هنری همراه بود.

لازم به ذکر اینکه کارگاه شعر آهنگ دیگر «دوشنبه های هر هفته» راس «ساعت ۱۸» واقع در حوزه هنری استان بوشهر، میزبان شاعران و ادب دوستان گرامی خواهد بود.

ارسال نظر