دبیر کارگاه نخست با بیان ضرورت شناخت خوانش شعر گفت: جوهرهی شعر «تجربه» است، شاعر تجربههایی که رهاورد تخیل و احساس شاعرانه است، انتخاب کرده و با درهم آمیزی آنان به «تجربه هایی نو در زبان» دست مییابد که خواننده باید این تجربههای تازه را دریابد و به آگاهی و فهم بیشتر از هستی نائل آید.
غلامرضا ابراهیمی افزود: شعر نوعی« زبان چند بعدی» است، که برای ارتباط و انتقال تجربه به سوی «کل هستی» جهت گیری میکند، از این رو خواننده باید برای رمزیابی آن به سطوح مختلف حسی، عاطفی و تخیلی متن ادبی دست یابد.
وی عنوان کرد: نظر به اینکه شاعر در مرحله بعد از سرایش «خواننده »اثر خود محسوب میشود ، لذا باید در گام نخست خوانش ادبی «حس زبان» و جهان هستیشناسانه شکل ، رنگ و طعم واژگان را ردیابی کند.
ابراهیمی در ادامه به پرسشگری درباره شناخت راوی پرداخت و گفت: گام دوم خوانش ادبی، شناخت راوی و سخنگوی شعر است که در حوزه ارزشهای دراماتیک هنری از آن به « صدای شعر» تعبیر میشود.
ابراهیمی با اشاره به نظرگاه « تی.اس. الیوت» خاطرنشان کرد: خواننده در متون ادبی با سه صدای شعر روبروست. نخستین صدا ، صدای شاعر است که با خود یا هیچکس سخن میگوید. دومین صدا ، صدای شاعر با مخاطبان است و سومین صدا، صدای شاعر در هیات کاراکتر نمایشیست که با صمیمیت نثر سخن میگوید.
شاعر و منتقد بوشهری در پایان افزود: «شناخت لحن و رنگآمیزی عاطفی، اندیشگانی ، فرم و ساختار ، تقطیع ، الگوها و همبستگیها و درهمتنیدگی و پیکربندی شعر» از دیگر مولفههایی است که در خوانش ادبی همواره باید به آن توجه کرد.
در بخش دوم این جلسه «بهراد باغبانینیک» از شاعران فعال و خوش آتیه کارگاه آهنگ دیگر به معرفی «منابع معتبر آموزشی» در حوزه شعر و نقد ادبی از ایران و جهان پرداخت .
در پایان نیز هریک از شاعران هم استانی «حدیثزنگنه، دانیال ایزدی، بهراد باغبانینیک، دریا افکار آزاد، یوسف جمالی، فتحالله خلیل نژاد و نیکراه زنگنه » تازهترین سروده های خود را در حوزه غزل و سپید با موضوعات عاشورای حسینی و شعر آزاد قرائت کرده و در مورد آن به نقد و تحلیل نشستند.
شایان ذکر اینکه کارگاه شعر آهنگ دیگر «دوشنبه هر هفته» راس ساعت ۱۸ بعد از ظهر در «حوزه هنری بوشهر» میزبان شاعران و ادب دوستان گلستان پارسی است.