دبیر کارگاه نخست با تاکید بر ضرورت نوآوری در شعر عنوان کرد: خلاقیت در شعر، توانایی و پتانسیل زبان در «آفرینش موقعیتهای نو» است ؛ در واقع نوآوری خود ایجاد و پدیده شکل گرفته در حوزه «زبان» است.
غلامرضا ابراهیمی افزود: خلاقیت و نوآوری در شعر، منجر به آفرینش مفاهیم از پیش تعریفشده، نمیشود؛ بلکه این کنش شعری به خلق« زبان مولد» و « مفاهیم خودساخته» در شعر منجر می شود.
وی اضافه کرد: شعر ناب، باید توانایی اداره کردن چندین کارکرد همزمان زبانی و نفوذ به هر زمینه باسابقه یا بیسابقه در درون ژانر را داشته باشد و خلاقیت و نوآوری را به تغییرات و حرکتهای عمیق در لایههای زیرین زبان توسعه بخشد.
ایشان با تأکید بر موقعیتشناسی در شعر خاطرنشان کرد: تغییر ناگهانی در جریان نوآوری شعر، موقعیت یک متن را از بنیان تغییر خواهد داد و کل ژانر شعر را از تغییرات جزیی و تدریجی به سمت ناگهانی، پرتاب خواهد کرد.
دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر با اشاره بر عدم ایستایی شاعر در جریان شعر امروز افزود: بعضی از شاعران بخاطر رضایت مندی از نوآوری تثبیت شده در گذشته شعر، دچار نوعی «ایستایی» میشوند؛ لذا اگر شاعر که بخش جدایی ناپذیر شعر است، ایستایی فرهنگی را بپذیرد، شعر امروز "گروگان گذشته» میشود.
ابراهیمی با اشاره به ویژگیهای «شعر متفاوط» خاطرنشان کرد: شعر متفاوط فرایند خلاقیت و نوآوری را برای رسیدن به یک هدف خاص، از پیش تعیین شده و بیرون از قراردادهای در حال تغییر خودش، دنبال نمیکند؛ بلکه به خلاقیت و نوآوری به مثابهی بازی مولد لذت، مینگرد.
وی افزود: در شعر متفاوط کلمات، عبارتها، اصوات، حرکتها و رفتارهای زبانی به گونهای شکل می گیرند و پدیدار میشوند که با هیچ تعریف ثابتی، منطبق نبوده و نخواهد بود.
در بخش دوم کارگاه ، پس از معرفی منابع ادبی در حوزه شعر و داستان ، هریک از شاعران هم استانی «سبحان زنگی، بهراد باغبانینیک، هانا دهقانی، اسدالله حمیدی، مهران بدیعی، سجاد ندومی، فاطمه میرزایی، مسعود عربزاده و بهنام هنری» به شعرخوانی پرداختند و در مورد اشعار آنان مورد نقد و تحلیل قرار گرفت.
شایان ذکر اینکه کارگاه شعر آهنگ دیگر «دوشنبه هر هفته راس ساعت ۱۸ » واقع در «فرهنگسرای حوزه هنری استان بوشهر »، میزبان شاعران گلزار ادب پارسی است.