حاجی پور یادآور شد: سبکى که در آن فضا و افراد تکرارشونده، یک پیرنگ در سطحى کلان مىسازند با ساختارهاى معنایى بهطوریکه "اِعمال هارمونىِ از پیش اندیشیده مابین عناصر داستان" و چینش آنها تابع یک قاعدۀ معنا آفرین و مکمل یکدیگر، هدف نویسنده در مواجهه با خواننده را محقق مىکند. روشى که از پى آن خواننده مدام در اندیشه چیستى و ربط این رابطهها "بهعنوان یک کل" است.
وی افزود: آنچه در دنبال کردن تک داستانهاى کوتاهِ مجموعه "سیاسنبو" یک سازه بلندتر با قالبى دگرگون مىسازد
رمان در داستان است.
این نویسنده یادآور شد: روایت واحدى که در آن گزارههاى جزء متن، اثر را به سطح کلى آن متصل مىکند. بنابراین، خوانش بهصورت روندى از حرکت در میان متون درمیآید. معنا نیز چیزى مىشود که بین یک متن و همه دیگر متونِ مورداشاره و مرتبط با آن موجودیت مىیابد؛ و این، برونرَوى از متنى مستقل و ورود به شبکهای از مناسبات متنى است.
این منتقد با اشاره به کارکرد معنای خاطرنشان کرد: مضمونهاى اولیه ضمن آنکه مستقلاند در مشقِ معنى، در متنى بزرگتر درونمایهاى معنایى را مشتق مىشوند.
وی با اشاره به نقش جغرافیا در داستانهای کوتاه سیاسنبو افزود: نقطه اتصال داستانهاى کوتاه مجموعه "سیاسنبو" جغرافیاست؛ اما این جغرافیا تنها تابع مختصات مکانى نیست، بلکه یک جغرافیاى انسانى است، باارزشهای نهادى خودساخته است.
محسن حاجی پور با اشاره به خلق قصهاى از درون قصهاى دیگر در این اثر افزود: نتیجه تأثیر کارکرد اشتراکى عناصرى چون مکان، زمان، شخصیت و درونمایه است، آنچه که روایتها را در ارتباط با دیگرى به یکدیگر متصل مىکند تا سازهاى یکپارچه بنا شود.
شایان ذکر است ؛ بررسی آثار "محمد رضا صفدری "روز چهارشنبه 8تیرماه 1401ساعت 17 با حضور علاقه مندان داستان در حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر برگزار شد.