«شعر رستاخیز ناگهان» در کارگاه شعر آهنگ دیگر حوزه هنری استان بوشهر

«شعر رستاخیز ناگهان» در کارگاه شعر آهنگ دیگر حوزه هنری استان بوشهر
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر، هفتاد و چهارمین کارگاه شعر آهنگ دیگر، با محوریت «شعر رستاخیز کلمات» در بندر بوشهر برگزار شد.
يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
کد خبر :  ۱۵۸۰۰۲

دبیر کارگاه نخست با ارائه‌ی تعریفی از شعر گفت: «شعر حادثه‌ای است که در زبان روی می‌دهد»
غلامرضا ابراهیمی افزود: در زبان روزمره، کلمات «حالت اعتیادی مرده‌اند» و توجه ما را جلب نمی‌کنند؛ ولی در شعر با بهره‌گیری از «نقش‌بندان خیال»، این مردگان زنده شوند و به جان‌های تشنه و مشتاق «زندگی» ببخشند.
وی عنوان کرد: شاعر در شعر خود رویدادی تازه در اقلیم زبان انجام می‌دهد که خواننده میان «زبان شعری» او و زبان روزمره و عادی یا به قول ساختگرایان چک «زبان اتوماتیک» تمایز احساس می‌کند.
ایشان در ادامه با اشاره به رستاخیز کلمات در «گروه موسیقیایی» و «گروه زبان‌شناسیک» خاطرنشان کرد:
مجموعه عواملی نظیر وزن، قافیه، هماهنگی صوتی، موازنه، واج‌آرایی و... که زبان شعر را به اعتبار «آهنگ و توازن» و «جادوی مجاورت آوایی» امتیاز می‌بخشد، جزو گروه موسیقیایی محسوب می‌شود.
ابراهیمی افزود: عواملی همچون تشبیه، استعاره، ایهام، تشخیص، ایجاز و حذف که به اعتبار و عیار زیبایی‌های لفظی یا معنوی در نظام جمله به تعبیر بیدل دهلوی سبب «حشر معانی» می‌شود، در حوزه زبان‌شناسیک واکاوی می‌شود.
شاعر و منتقد بوشهری اضافه کرد: ازآنجاکه قوانین ادبیات و تحقیقات زبان‌شناسی هیچ‌گاه نخواهد توانست راز سربه‌مهر شاهکارهای ادب فارسی را تعبیر و تحلیل کند، بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند از شعر تعریفی جامع‌ومانع عرضه کند.
در بخش دوم کارگاه پس از معرفی «منابع معتبر آموزشی» در حوزه شعر، داستان و نقد ادبی ایران و جهان، هریک از شاعران هم استانی آقایان «بهراد باغبانی‌نیک، مهران بدیعی و سجاد ندومی» تازه‌ترین سروده‌های خود را قرائت کرده و در مورد آن به‌نقد و تحلیل نشستند.

شایان‌ذکر اینکه کارگاه شعر آهنگ دیگر «دوشنبه هر هفته» رأس ساعت ۱۸ بعدازظهر در «فرهنگسرای حوزه هنری بوشهر» میزبان شاعران و ادب دوستان گلستان پارسی است.

ارسال نظر