تحلیل و تبیین اندیشه‌های ادبی و عرفانی امام خمینی«ره» در کارگاه شعر آهنگ دیگر حوزه هنری بوشهر

تحلیل و تبیین اندیشه‌های ادبی و عرفانی امام خمینی«ره» در کارگاه شعر آهنگ دیگر حوزه هنری بوشهر
سلسله نشست تخصصی شعر آهنگ دیگر، در تاریخ نهم خردادماه ۱۴۰۱ با حضور شاعران آیینی و شیفتگان گلزار ادب فارسی در فرهنگسرای حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد.
سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
کد خبر :  ۱۵۷۵۹۱

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، هفتادو یکمین کارگاه شعر آهنگ دیگر حوزه هنری به مناسبت سالروز ارتحال معمار کبیر انقلاب به «بررسی اندیشه‌های ادبی و عرفانی حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه» اختصاص یافت.
دبیر کارگاه شعر آهنگ دیگر، پس از قرائت غزلی ناب از حضرت امام راحل با اشاره به جایگاه رفیع عرفانی ایشان گفت: سخن گفتن از امام، ترسیم اندیشه‌ی مردی است که «دست تاریخ معاصر» به ارتفاع فهم و کمالات او نمی‌رسد و زبان ِ زمین، از «تکلّم کرامات او» عاجز و ناتوان است.
غلامرضا ابراهیمی افزود: حضرت امام، نادره‌ی روزگار خویش بود. ابعاد وجودی این « انسان کامل» چنان بسیط و گسترده بود که در مسیر سیر الی‌الله، ظرفیت پذیرش هرگونه فضیلت و کرامتی را داشت و برای رسیدن به «قله قاف کمال» با استعانت از ذات اقدس الهی و فیض روح القدس، تمام توانمندی خویش را به مرحله فعلیت رساند.
وی با اشاره به بُعد شاعری امام خمینی «ره» افزود: اگرچه شخصیت سیاسی و عرفانی حضرت امام فراتر از شعر و شاعری است، اما نمی‌توان از گوهرفشانی اندیشه‌های ناب او که سرشار از «شور عرفانی و عالم اشراق» است، چشم پوشید.
ابراهیمی ادامه داد: شالوده و بن مایه‌‌ی اصلی اشعار امام، عرفان اسلامی و از لحاظ تکنیکی تجلی «سبک عراقی» است ، که با بارقه‌هایی از «سبک هندی» در قالب غزل و رباعی همراه است.
وی با اشاره به تاثیرپذیری حضرت امام از شاعران بلندپایه ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: با بررسی دیوان اشعار امام در می‌یابیم که لابلای اندیشه ها و مضامین عرفانی و تعلیمی ایشان، رایحه کلامی شاعرانی برجسته چون حافظ ، سعدی، مولانا ، عطار و... استشمام می‌شود.
شاعر و منتقد هم استانی اضافه کرد:
جایگاه حضرت امام در غزل هم‌شأن «حضرت مولانا» و در رباعی هم پیاله با عارف نامی «ابوسعید ابی‌الخیر » است که از سبوی انسان معاصر در هیات «نور و کلمه» ریخته شده است.
ابراهیمی در پایان با اشاره به مجموعه اشعار حضرت امام خاطرنشان کرد: اشعار معمار کبیر انقلاب، پس از رحلت ایشان در چند دفتر با عناوینی چون « سبوی عشق»، «باده عشق»، «محرم راز » منتشر شد و سرانجام تمام آثار ایشان در مجموعه‌ای با نام «دیوان امام» به زیور طبع آراسته شد.
در بخش دوم کارگاه شاعران هم استانی «بهراد باغبانی‌نیک، مهران بدیعی ، سجاد ندومی و فتح الله خلیل نژاد» تازه‌ترین سروده ‌های خود را قرائت کردند و در مورد زیباشناسی آثار به نقد و تحلیل نشستند.
شایان ذکر است کارگاه شعر آهنگ دیگر دوشنبه هر هفته راس ساعت ۱۷:۳۰ در سالن فرهنگسرای حوزه هنری بوشهر میزبان شاعران و ادب دوستان است.

 

 

ارسال نظر