کتاب «از جنوب غزل» سال‌ها می‌تواند منبع و مرجعی برای پژوهشگران باشد

کتاب «از جنوب غزل» سال‌ها می‌تواند منبع و مرجعی برای پژوهشگران باشد
مقدمه کتاب از جنوب غزل، عصاره و فشرده‌ی سیر تطور غزل در کشور و به‌تبع آن استان بوشهر را در خود جای‌داده است
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
کد خبر :  ۱۵۶۱۹۲

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر؛ مجید عابدی شاعر و منتقد ادبی در رونمایی کتاب «از جنوب غزل» اثر رضا معتمد یادآور شد: غزل، نه‌تنها به‌عنوان یک قالب شعری بلکه به‌عنوان یک ژانر ادبی بار عواطف انسانی را در حوزه‌ی ادبیات غنائی به دوش می‌کشد.
عابدی یادآور شد: از ویژگی‌های مهم کتاب «از جنوب غزل» نقل‌قول‌ها و ارجاعات دقیق، پاسخ‌های شایسته به پرسش‌های مقتدر، ترغیب مستقیم و غیرمستقیم جوان‌ترها به پرهیز از ساختارشکنی‌های بی‌خاصیت و کشف دلایل رجحان غزل بر دیگر شکل‌های شعر غنایی است.:
این منتقد ادبی یادآور شد: با نگاهی به غزل استان بوشهر پی می‌بریم که شاعران این اقلیم در سیر تطور این قالب پویا، با طمأنینه و حوصله و به‌دوراز هیجانات متأثر از نوخواهی‌های کاذب، پذیرای ساختارشکنی‌های به‌جا و به‌موقع شده‌اند.
وی افزود: مقدمه کتاب از جنوب غزل، عصاره و فشرده‌ی سیر تطور غزل در کشور و به‌تبع آن استان بوشهر را در خود جای‌داده است و معتمد (مولف کتاب از جنوب غزل ) با تسلطی که بر ادبیات و تاریخ تحلیلی ادبیات داشته توانسته ، بسیار حساب‌شده و بر مبنای پژوهشی علمی و انتخاب‌هایی دانشورانه اثری را ارائه دهد که تا سال‌ها می‌تواند منبع و مرجعی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به غزل در استان بوشهر باشد.
مجید عابدی افزود: مؤلف کتاب شعر «از جنوب غزل» با نقب و نقدی به این ایده که غزل شعر زمان ما نیست ثابت کرده است که در موازات شعر نیمایی و سپید و موج‌های نو، غزل نه‌تنها شخصیت خود و شاخص بودن خود را از دست نداده بلکه پویاتر، در فضای ادبیات امروز حضور دارد.
این شاعر و منتقد با اشاره به عدم دسترسی شاعران دهه هفتاد به مخاطب یادآور شد: شاعران اوایل دهه‌ی هفتاد نسلی مظلوم به‌حساب می‌آیند که رشد و نمو آن‌ها تنها با تکیه‌بر توان هنری و رنج و ابرام خود این شاعران میسر بود و از کمترین ظرفیت نشر و گسترش برخوردار بودند.
شایان به ذکر است؛ کتاب «از جنوب غزل» گزیده غزل‌های استان بوشهر روز سه‌شنبه 23 اسفندماه 1400 در حوزه هنری استان بوشهر رونمایی شد.
گفتنی است کتاب «از جنوب غزل» نتیجه کوشش شاعر و پژوهشگر «رضا معتمد» است که با مقدمه‌ی مفصل آن در شناخت وضعیت و جایگاه تاریخی شعر استان بوشهر مؤثر خواهد بود.
این کتاب در 344 صفحه به ویراستاری «صالح دروند»توسط حوزه هنری استان بوشهر زیور طبع آراسته‌شده است.

ارسال نظر