برخی نام‌ها خود حاکی از تلاش قابل‌تحسین مؤلف در گردآوری آثار است

برخی نام‌ها خود حاکی از تلاش قابل‌تحسین مؤلف در گردآوری آثار است
آیینه تغزل استان بوشهر در کتاب « از جنوب غزل » هویدا است
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر :  ۱۵۶۱۷۰

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر ؛ احمد جمعه پور در رونمایی کتاب «از جنوب غزل» به کوشش رضا معتمد، ضمن تحسین از تلاش مؤلف برای انتخاب غزل‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به مقدمه حدود ۸۰ صفحه‌ای اثر که بیش از یک‌پنجم حجم کتاب را به خود اختصاص داده، آن را بهانه و فرصت خوبی برای مؤلف -که خود هم از غزل‌سرایان نامی و هم از پژوهشگران مطرح این حوزه است- دانست که به بیان دیدگاه‌های خویش درباره سیر تحول غزل فارسی از آغاز تا به امروز بپردازد.
وی با اشاره به نظریه‌ی مطرح‌شده در مقدمه در مورد چگونگی زاده شدن قالب غزل از قصیده و تغزل‌های ابتدای قصاید، ضمن قرائت غزلی از شهید بلخی به‌عنوان شاهد مثالی بر وجود غزل عاشقانه به‌عنوان یک قالب و ژانر مستقل شعری حتی در قرن چهارم هجری، این نظریه را قابل نقد و ایراد دانست.
جمعه پور سپس با ذکر تعاریف مختلف موجود درباره غزل به نقل از دکتر شمیسا، بیان داشت: که مؤلف با گزینش همه غزل‌های انتخابی از میان اشعاری که در قالب تعریف‌شده مشهور غزل سروده شده و عدم اهتمام ایشان به امثال چهارپاره ها و مثنوی‌های عاشقانه -که در تعاریف موسع‌تر، غزل محسوب می‌گردند- نشان داده است که در انتخاب‌های خود، غزل را صرفاً در همان معنای مصطلح امروز به‌عنوان یک قالب مشخص در نظر داشته‌ و ما به‌جز تک مصراع‌ها یا تک‌بیت‌های مثنوی که عمدتاً در انتهای برخی غزل‌ها (ازجمله در غزلی گزینش‌شده از مؤلف) ظاهر گردیده‌اند، قالب‌شکنی خاص دیگری را در بین آثار مندرج در کتاب، شاهد نیستیم.
این شاعر با اشاره به تقسیم‌بندی غزل‌سرایان پس از انقلاب توسط مؤلف به دو نسل اول و دوم در بخش پایانی مقدمه و عدم اشاره مستقیم وی به اسامی شاعران در این بخش، ابراز امیدواری کرد که در چاپ‌های آینده کتاب، غزل‌های منتخب به‌جای این‌که صرفاً بر اساس حروف معجم مرتب شوند، توسط مؤلف در نسل‌های مختلف دسته‌بندی گردند تا نیت ایشان از این تقسیم‌بندی‌های مطرح‌شده در مقدمه نیز برای خواننده کتاب آشکارتر شود.
احمد جمعه پور سخنان خود را با قرائت غزل زیبایی از استاد علی هوشمند پایان بخشید.
شایان به ذکر است؛ کتاب «از جنوب غزل» گزیده غزل‌های استان بوشهر روز سه‌شنبه 23 اسفندماه 1400 در حوزه هنری استان بوشهر رونمایی شد.
گفتنی است کتاب «از جنوب غزل» نتیجه کوشش شاعر و پژوهشگر «رضا معتمد» است که با مقدمه‌ی مفصل آن در شناخت وضعیت و جایگاه تاریخی شعر استان بوشهر مؤثر خواهد بود.
این کتاب در 344 صفحه به ویراستاری «صالح دروند» توسط حوزه هنری استان بوشهر زیور طبع آراسته‌شده است.

ارسال نظر