شعر بوشهر دارای سلامت ذهن و زبان است

شعر بوشهر دارای سلامت ذهن و زبان است
غزل بوشهر نیز پابه‌پای رویدادهای معاصر مرکز توانسته در موقعیت‌های مختلف تاریخی و تحولات فکری و اتفاقات ذهنی و زبانی، حرکت نماید
سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
کد خبر :  ۱۵۶۱۴۲

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر؛ علیرضا عمرانی شاعر و منتقد ادبی با تبریک انتشار کتاب «از جنوب غزل» اثر رضا معتمد عنوان نمود: غزل از همان ابتدا نیز که همراه و همگام قصیده حضور می‌یافت می‌توانست استقلال خود را اعلام نماید؛ رویدادی که سرانجام روی داد و تا به امروز توانسته تمام وظایف قصیده را در حوزه محتوا و مضمون بر دوش گرفته و به‌تنهایی و با توانایی چشمگیر در ادوار مختلف پذیرای مفاهیم و مضامین مختلف گردد.
این شاعر و منتقد ادبی در ادامه افزود: غزل بوشهر نیز پابه‌پای رویدادهای معاصر مرکز توانسته در موقعیت‌های مختلف تاریخی و تحولات فکری و اتفاقات ذهنی و زبانی، حرکت نماید و ازاین‌روی اگرچه هنوز تا شناسنامه دارشدن و هویت‌یابی عنوان: غزل بوشهر، مسیری طولانی باقی است اما این اتفاق همچنان که در شعر سپید و داستان‌نویسی جنوب در آثار کسانی چون زنده‌یاد آتشی و محمدرضا صفدری و...روی‌داده، در غزل هم رخ خواهد داد.
وی با اشاره به برخی غزل‌های «سیمین بهبهانی» و «محمد سعید میرزایی» و «مهدی موسوی»، یادآور شد؛ غزل معاصر را غزلی پیشرو است که توانسته در حوزه زیبایی‌شناسی، پیشنهاد‌های مهمی در حوزه نقد و نظریه‌های ادبی ارائه نماید و شکل معاصر بودن خود را در فرم‌های گوناگون نشان دهد.
علیرضا عمرانی، با اشاره به نمادگرایی اجتماعی در غزل علی هوشمند و رویکردهای روایی در غزل منصوره حکمت شعار ونیز بازی‌های ذهنی و زبانی در شعر زنده‌یاد حسین جلال پور و غزل صالح دوروند که نمونه‌های آن در کتاب پژوهشی «از جنوب غزل»، ذکرشده شعر بوشهر را دارای سلامت ذهن و زبان دانست و با اشاره به غزل‌گویشی، بابیان نمونه‌هایی توجه به این فرم ادبی مهم را یادآور شدند.
وی سرانجام، کتاب «از جنوب غزل» را اثری ارزشمند برشمردند و بر امر پژوهش در شناخت و معرفی دیگر انواع ادبی
شعر بوشهر تأکید کردند.
این شاعر و منتقد ادبی در پایان بابت انتشار این اثر فاخر از شاعر و پژوهشگر و منتقد ارجمند جناب دکتر رضا معتمد و نیز مدیریت حوزه هنری جناب امید پارسایی فر تشکر و قدردانی نمودند.
شایان به ذکر است؛ کتاب «از جنوب غزل» گزیده غزل‌های استان بوشهر روز سه‌شنبه 23 اسفندماه 1400 در حوزه هنری استان بوشهر رونمایی شد.
گفتنی است کتاب «از جنوب غزل» نتیجه کوشش شاعر و پژوهشگر «رضا معتمد» است که با مقدمه‌ی مفصل آن در شناخت وضعیت و جایگاه تاریخی شعر استان بوشهر مؤثر خواهد بود.
این کتاب در 344 صفحه به ویراستاری «صالح دروند» توسط حوزه هنری استان بوشهر زیور طبع آراسته‌شده است.

ارسال نظر