واکاوی "استغراق یا دفتر مسطوره" در شصت و سومین کارگاه شعر آهنگ دیگر

واکاوی
شصت وسومین نشست تخصصی شعر "آهنگ دیگر " با حضور شاعران استان در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
کد خبر :  ۱۵۵۸۶۰

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، در شصت و سومین کارگاه شعر حوزه هنری استغراق یادفتر مسطوره مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر کارگاه،با اشاره به تعریف نیما افزود: شاعر و یا نویسنده بایدبا غرق شدن در یک موضوع یا رویداد دفتری از آفریده‌های ادبی تازه را جلو چشمانشان بگشایند.

غلامرضا ابراهیمی ادامه داد: شاعر جوهر هستی است که باید در هر چیز حلول (نفوذ) کند و خودش را به‌جای آن قرار دهد.

وی با توجه به اهمیت استغراق خاطرنشان کرد: استغراق برای غرق شدن یک شاعر در موضوع هست. و اولین دستورالعمل نیما جهت رسیدن به استغراق، مشاهده دقیق و بینایی ویژه است.

شاعر و منتقد هم استانی اضافه کرد:با اشاره به مطالعه و کاربرد کلمات نباید شاعر بدون مطالعه در رابطه با موضوعی شعر بسرایید و حتی باید پیشینه کلمات و کارایی آن را درک کند.

ابراهیمی تصریح کرد: دانستن سنگی یک سنگ کافی نیست مثل دانستن معنی یک شعر است گاه باید درخود آن قرار گرفت و با چشم درون آن به بیرون نگاه کرد.

در ادامه دبیر کارگاه به نقد و تحلیل شعری از بهراد باغبانی‌نیک پرداخت و گفت: شاعر با توجه به مولفه استغراق خود را درون کلمات و شعر غرق نموده و جای تک تک افراد و اشیا درون شعر نشسته همچنین دیگر مولفه های شعر باغبانی نیک فرم و ساختارمنسجم ، تصویرپردازی، کشف و میدان دید تازه، رعایت اقتصاد کلمه و بهره گیری از روایت از است که سبب ارتباط موثر این شعر با خواننده می‌گردد.

???? در پایان کارگاه هر یک از شاعران هم استانی فتح‌الله خلیل نژاد، سمیه تمیمی، زهرا محمدی،فاطمه دشتی،محمد امینی،محمد ابراهیمی، باقر مزارعی بوالخیری آخرین اشعار خود را قرائت کردند و در مورد زیبایی شناسی اشعار آنان به نقد و تحلیل نشستند.

???? گفتنی است کارگاه شعر آهنگ دیگر  دوشنبه هرهفته ، ساعت ۱۷:۳۰ در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر ،میزبان شاعران و ادب دوستان است‌.

ارسال نظر