مستند «غیر رسمی 4» در بوشهر اکران شد

مستند «غیر رسمی 4» در بوشهر اکران شد
با همکاری حوزه هنری استان بوشهر مستند «غیررسمی 4» دیدار جمعی از طنزپردازان کشور با رهبر معظم انقلاب، روز گذشته سی‌ام بهمن‌ماه در سینما بهمن بوشهر با حضور مسولیین، هنرمندان ، اعضای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ، طنزپردازان و شاعران اکران شد
دوشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
کد خبر :  ۱۵۵۷۳۱

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، امید پارسایی فر در رابطه بااهمیت دیدار طنزپردازان با مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد؛ این دیدار نشانه و معناهای متعددی دارد و از معاونت فرهنگی نهاد رهبری، برای انتخاب استان بوشهر جهت اکران این مستند تشکر می‌کنیم.
رئیس حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به پیشینه طنز مکتوب در استان بوشهر خاطرنشان کرد؛ بیش از یک قرن پیش «نشریه طلوع » در بوشهر به‌صورت تخصصی چاپ و منتشر می‌شد و این نشان‌دهنده جایگاه طنز غنی و مکتوب در این استان می‌باشد.
وی افزود: بخش زیادی از ادبیات فولکلور، «گویشی»، آغشته به طنز است که شاهد آن در شهرستان‌های دشتی، تنگستان تا نواحی شمالی استان و همچنین مرکز استان که ترکیبی از همه گویش‌ها است می‌باشیم.
این مقام با اشاره به جایگاه طنز در زندگی و زبان مردم این دیار ادامه داد؛ با توجه به حضور استعمار بریتانیا، مردم استان بوشهر تلاش نموده‌اند با «ضرب‌المثل‌ها، گویش‌ها، متل‌ها»، و به هر طریقی حضور این بیگانگان را موردانتقاد بگیرند ،که در تاریخ شفاهی و مکتوب به یادگار مانده است.
رئیس حوزه هنری استان بوشهر به بخش دیگری از علت‌های حضور طنز خاطرنشان کرد: گرما، معیشت سخت، تنگی رزق در دوران قحطی، شغل‌های خاص مانند «ماهی گیری» و دریانوردی روحیه دست انداختن محیط و سختی‌های جغرافیایی ، زمینه‌های رشد این طنزپردازی است.
امید پارسایی فر با بررسی‌های ادبیات استان بوشهر افزود: بامطالعه در آثار بزرگان ادبیات کلاسیک استان مانند، مفتون، میرزا فاضل جمی ، شفیق شهریاری... رگه‌های طنز در استان شاهد هستیم.
وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی نیز سهم طنز در برنامه‌های صداوسیمای مرکز بوشهر و آثار هنرمندان همچون حسن غلامی ، مسعود نجف پور ، احسان عبدی پور، فیاض فر ، ... مهم و جدی است.
پارسایی فر افزود: حوزه هنری در تهران و سایر استان‌ها با برگزاری محافل اختصاصی ، به‌صورت جدی رشته طنز را در هنر نمایش، ادبیات و دیگر رشته‌ها دنبال نموده است.
این مقام با توجه به اهمیت طنز اندیشمندانه یادآور شد: استان بوشهر در سال‌های قبل جشنواره «طنزوک» و در حال حاضر محفل «شکر طنز» تلاش نموده که طنز اندیشمندانه را محور اصلی قرار بدهد و همچنین در دو سال اخیر با توجه به پدید آمدن کرونا و شرایط جامعه بتواند با برگزاری محفل‌های طنز به‌صورت آنلاین و حضوری آسیب‌های روحی کمتر کند.
در ادامه رئیس حوزه هنری استان بوشهر خاطرنشان کرد : امروز استان بوشهر توفیق دارد از طریق این مستند با یکی دیگر از ابعاد و وجوه ارزشمند شخصیتی مقام معظم رهبری آشنا شود اینکه رهبر انقلاب با وجود این جایگاه و مسئولیت‌های فراوان ، برای طنزپردازان و هنرمندان طنز وقت می‌گذارند و حرف‌ها و آثار و دغدغه‌های این قشر از هنرمندان و ادیبان را می‌شنوند جایگاه مهم طنز را یادآور می‌شوند و ما باید برای رشد آن اهتمام داشته باشیم.

محمد پور غلامی از معاونت فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مستمر رهبر معظم انقلاب که از سال‌های ریاست جمهوری تاکنون برقرار بوده، برگزاری جلسات گوناگون با طیف‌های مختلف علمی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقشار مختلف مردم است. جلساتی که در فضایی متفاوت از دیدارهای رسمی برگزارشده و رهبر انقلاب پای صحبت‌ها و درد دل‌های حاضران می‌نشینند که بخشی از این جلسات، از سال ۹۵ در قالب جلسات «پنج‌شنبه‌های» برگزارشده و قسمت چهارم این مجموعه روایتی از دیدار طنزپردازان کشور با رهبر معظم انقلاب است.
وی افزود: این محفل طنز در سال 1398 برگزار که با توجه به پخش مستندهای غیررسمی در صداوسیما تصمیم گرفته شد که در برخی استان‌ها به‌صورت اختصاصی با فعالین هنر، جبهه فرهنگی، رسانه و طنزپردازان و شاعران برگزار تا بتوانیم نظرات آن‌ها در نسخه نهایی لحاظ کنیم.
شایان به ذکر است پخش اکران «مستند غیررسمی 4» روز شنبه سی‌ام بهمن‌ماه 1400 با همکاری حوزه هنری استان بوشهر در سینما بهمن با حضور مسئولین، حجت‌الاسلام محمدرضا طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، آریانپور معاون نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه بوشهر ، حجت‌الاسلام دهقان معاونت جبهه فرهنگی بوشهر ، فعالین فرهنگی و هنری برگزار شد.

 

لازم به ذکر است که کلیپ موفق «کرونای ادبار» از تولیدات حوزه هنری استان بوشهر که در جشنواره کشوری نیز حائز رتبه گردیده است اکران شد و همچنین گروه سرود انقلاب به اجرای برنامه پرداخت و در پایان گفتگوی شیرین و جذابی بین مخاطبین و مسئولین برگزارکننده صورت پذیرفت.

 

ارسال نظر