"جایگاه حضرت فاطمه (س) و زن در ادبیات فارسی" در کارگاه شعر آهنگ دیگر مورد بررسی واقع شد

سلسله نشست تخصصی شعر آهنگ دیگر، با حضور شاعران و ادب دوستان در سالن اجتماعات حوزه هنری استان بوشهر برگزار شد
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
کد خبر :  ۱۵۵۱۷۱

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر، در پنجاه و هشتمین کارگاه شعر آهنگ دیگر حوزه هنری به مناسبت ولادت باسعادت حضرت زهرا(س) و بزرگداشت مقام زن و روز مادر توسط دبیر کارگاه مورد بررسی قرار گرفت.
غلامرضا ابراهیمی با اشاره به تجلی زن در ادبیات پارسی گفت:
شاعران بلندپایه ادب فارسی در طول آفرینش شاهکارهای ادبی در وصف زن و قدردانی از مقام شامخ مادر سخنان بلندی رانده اند و پهنه ادبیات ایران زمین سرشار از اشعاری است در حُسن و زیبایی زن این گوهر هستی سروده‌اند.
وی افزود: زن در ادبیات فارسی رسالت های چندگانه ای چون عشق و دلدادگی تا پای ایثار یا مادری دلسوز و فداکار و یا مظهر زهد و پارسایی و خردمندی و میهن‌پرستی ترسیم شده است.

ابراهیمی ادامه داد:
در ادبیات گذشته شاعرانی پرآوازه چون سعدی، نظامی، فردوسی، عطار ، پروین اعتصامی ، ایرج میرزا و در ادبیات معاصر نیز فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی و طاهره صفارزاده هریک به فراخور زبان و اندیشه و عاطفه به تجلی سیمای زن، مقام شامخ مادر و حس زنانگی در ادبیات پرداخته‌اند.
عبدالله زارعی با اشاره جایگاه حضرت فاطمه(س) بیان کرد: حضرت زهرا آن‌قدر جایگاه رفیعی دارد که امام زمان (عج) ایشان را الگوی ائمه اطهار می‌داند.

نویسنده و مدرس دانشگاه افزود: شخصیت حضرت زهرا بعنوای یک زن کامل در توصیف و ترسیم هیچ اندیشه و قلمی نیست.
وی افزود: زیباترین تعبیر در باره مقام آسمانی حضرت فاطمه را دکتر علی شریعتی دارد که از ایشان به عنوان "فاطمه فاطمه است" ترسیم و توصیف می‌کند.

در بخش دوم جلسه آقایان محمد مرادی و محمد ابراهیمی و خانم زهرا فولادی به طور ویژه در رابطه با مقام شامخ مادر اشعاری زیبا را قرائت کرده و مورد نقد و تحلیل دبیر کارگاه و استقبال جمعیت واقع شد.

 


در پایان کارگاه، شاعران هم استانی مرتضی زندپور، سبحان زنگی، سمیه تمیمی ، سید محمدجواد بسیج، الناز رشیدی و خلیل ایلخانی با حضور و همراهی صمیمانه اعضا کارگاه بهراد باغبانی‌نیک، زهرا تعجب، فرشته تنگستانی، محترم کاوه ، مهدی درخشانیان، معصومه شعرانی و امیرحسین منفرد در حوزه غزل، دوبیتی شعر سپید و گویشی اشعاری را قرائت کردند و در مورد زیباشناسی آثار به نقد و تحلیل نشستند.

????شایان ذکر است کارگاه شعر آهنگ دیگر دوشنبه هر هفته راس ساعت ۱۷:۳۰ در سالن اجتماعان حوزه هنری بوشهر میزبان شاعران و ادب دوستان است.

ارسال نظر